حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید: «فاطمةُ بنت رسول اللّه صلی الله علیه وآله کانت محدّثة و لم تکن نبیّة»، فاطمه دختر رسول خدا، محدّثه بود نه پیامبر...آمدن جبرئیل نزد حضرت صدّیقه از عظمت و تعالی روحی و اوج معنوی آن بزرگوار حکایت میکند؛ زیرا درباره کیفیّت ایجاد رابطه جبرئیل و فرشتگان با انسان دو نظریّه است:
«انّ فاطمة مکثت بعد رسول اللّه خمسةً و سبعین یوماً و قدکان دخلها حزنٌ شدید علی ابیها و کان جبریلُ یأتیها فَیُحْسِنُ عزاها علی أبیها و یُطیّب نفسها و یُخبرها عن ابیها و مَکانِهِ و یُخبرها بما یکون بعدها فی ذُرّیّتها و کان علیٌّ یَکْتُبُ ذالک فهذا مُصحفُ فاطمة»؛ اصول کافی، ج 1، ص 241، (ترجمه: فاطمه بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بیش از هفتاد و پنج روز زنده نماند. داغ پدر اندوهی سخت بر قلبش وارد ساخته بود؛ به این جهت جبرئیل پی در پی به حضورش میآمد و او را در عزای پدر تسلیت میگفت. خاطر غمین زهرا را تسلّی میبخشید و از مقام و منزلت پدرش و حوادثی که بعد از رحلت او بر فرزندانش وارد میگردید، خبر میداد. امیرمؤمنان علیهالسلام آنچه جبرئیل میگفت به رشته تحریر در میآورد. مجموع این سخنان «مصحف فاطمه» را شکل میدهد.
همچنین امام باقر علیه السلام میفرماید: محدّث کسی است که فرشته را نمیبیند؛ اما سخن او را در بیداری میشنود. اصول کافی، ج 1، ص 176.
وجود فردی که محدَّث و گوش فرادهنده به حدیث فرشتگان باشد، مورد اتفاق تمامی دانشمندان شیعه و سنّی است و از اختصاصات شیعه شمرده نمیشود. مرحوم علاّمه امینی در بحث «المحدّث فی الاسلام» نصوص فراوانی از اهل سنّت ذکر میکند که وجود محدّث را پذیرفتهاند و بر افرادی تطبیق کردهاند.الغدیر، ج 5، ص 42.
امام خمینی (ره) این جرعه نوش کوثر ولایت، با نقل روایتی معتبر از اصول کافی به عظمت معنوی فاطمه علیهاالسلام ـ که همان محدّثه بودن است ـ اشاره میکند و آن را مهمترین فضیلت بانوی نمونه اسلام میشمارد. فضیلتی که جز برای طبقه اول انبیاء برای دیگری حاصل نشده است. گفتگو با جبرئیل به مدّت هفتاد و پنج روز و سخن گفتن با فرشتگان که به خاطر مکرمت و عظمت فاطمی به حضورش میشتافتند. امام صادق علیه السلام در پاسخ فردی که میپرسد: محدّث چیست؟ میفرماید: «یأتیه ملک فینکت فی قلبه کیت و کیت» .(محدّث کسی است که فرشته به سویش میآید و به قلب او لطایف و نکات آسمانی را یادآور میشود. جایگاه زن در اندیشه امام خمینی، ص 42 و 43.
محدّثه یا پیامبر؟
درباره حضرت صدّیقه در روایات، دو جهت گفتگو مطرح شده است: یکی گفتگو با فرشتگان و دیگری حضور جبرئیل نزد آن حضرت.
حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید: «فاطمةُ بنت رسول اللّه صلی الله علیه وآله کانت محدّثة و لم تکن نبیّة»، فاطمه دختر رسول خدا، محدّثه بود نه پیامبر.
وجود فردی که محدَّث و گوش فرادهنده به حدیث فرشتگان باشد، مورد اتفاق تمامی دانشمندان شیعه و سنّی است و از اختصاصات شیعه شمرده نمیشود. مرحوم علاّمه امینی در بحث «المحدّث فی الاسلام» نصوص فراوانی از اهل سنّت ذکر میکند که وجود محدّث را پذیرفتهاند و بر افرادی تطبیق کردهاند
سپس در ادامه توضیح میدهد که فاطمه علیهاالسلام را از این جهت محدّثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل میشدند و همان گونه که با مریم دختر عمران گفتگو داشتند، با او چنین سخن میگفتند:
«یا فاطمه، خدای متعال تو را پاک گردانید و از میان تمام زنان عالم برگزید.»
شبی حضرت صدّیقه علیهاالسلام به فرشتگان فرمود: آیا آن زن که از جمیع زنان عالم برتر است، مریم دختر عمران نیست؟
جواب دادند: نه، مریم فقط سیّده زنان عالم در زمان خویش بود؛ ولی خدای تعالی تو را بزرگ بانوان جهان در تمام زمانها از اوّلین و آخرین قرار داده است.
نتیجه:
آمدن جبرئیل نزد حضرت صدّیقه از عظمت و تعالی روحی و اوج معنوی آن بزرگوار حکایت میکند؛ زیرا درباره کیفیّت ایجاد رابطه جبرئیل و فرشتگان با انسان دو نظریّه است:
نظریه عروج معنوی
نظریهای که فلاسفه بر آن تأکید دارند، این است که میگویند: انسان تا در طبیعت و مادهّ است، در حجاب است و نمیتواند به ملأ اعلی دست یابد. همین که خود را از معاصی و لذّات و تعلّقات نفسانی آزاد ساخت، نور معرفت و ایمان به خدا و ملکوت اعلی در قلبش تجلّی میکند. این نور در بالاترین مرتبه خویش همان جوهر قدسی است که در اصطلاح فلاسفه عقل فعّال و در زبان شریعت نبوی روح قدسی نامیده میشود. با ظهور این نور، آنچه در آسمانها و زمینهاست برایش روشن میگردد. و حقایق اشیا را میبیند، همان گونه که نور مادّی را در صورتی که حجاب نباشد، مشاهده میکند. در این زمینه به آیاتی نیز استشهاد شده است؛ برای نمونه خداوند میفرماید:
«بل ران علی قلوبهم ماکانوا یکسبون» ؛ گناهانی که انجام دادند بر دلهای آنان غلبه کرده است.( مطفّفین/14)
پس از آنکه فرد از این حجابها دور شد، باطن او معراج معنوی خویش را آغاز میکند؛ سرّ ملکوت بر او آشکار شده، آیات بزرگ خداوند را مشاهده میکند. چنانکه خداوند میفرماید: «لقد رأی من آیات ربّه الکبری» ( نجم/18)
که روح ولیّ یا پیامبر سبب نزول فرشتگان نیست، بلکه خداوند فرشته را مأمور میکند در پیشگاه ولیّ خدا قرار بگیرد و مسایل را بازگوید. ظواهر ادّله نیز بر درستی این نظر گواهی میدهد. بر اساس این نظریه، تا ظرفیت معنوی و تناسب روحی کامل بین ولیّ الهی و فرشته نباشد، این نزول ممکن نخواهد شد
سپس همین روح قدسی در روح بشری و دنیاییاش تأثیر مینهد. و حقایقی که شهود کرده، در حواس ظاهری مانند بینایی و شنوایی متمثّل و آشکار میسازد. بدین ترتیب، شخص حقایق ملکوتی را، که در آن عالم حقیقی خارجی و مشخص است، به صورت محسوس مشاهده میکند.
بر اساس این نظریّه، تکامل و عروج معنوی و روحی انسان سبب ارتباط با حقایق ملکوت میشود.
نظریه تناسب روحی
نظریّه دوم این است که روح ولیّ یا پیامبر سبب نزول فرشتگان نیست، بلکه خداوند فرشته را مأمور میکند در پیشگاه ولیّ خدا قرار بگیرد و مسایل را بازگوید. ظواهر ادّله نیز بر درستی این نظر گواهی میدهد. بر اساس این نظریه، تا ظرفیت معنوی و تناسب روحی کامل بین ولیّ الهی و فرشته نباشد، این نزول ممکن نخواهد شد. قرآن کریم در این زمینه میفرماید:
«اللّه اعلم حیث یجعل رسالته» (انعام/124)؛ خداوند آگاهتر است که پیامبری و رسالت خویش را در کدامین جایگاه قرار دهد.
در شأن نزول این آیه میخوانیم که: ولید ابن مغیره میگفت: چون ثروتمند هستم و سنّ بیشتری دارم، باید بر من وحی نازل شود.
خداوند متعال میفرماید: شایستگیها را خداوند میداند. برای این در آیه دیگر صبر و یقین را عامل وصول به مقام امامت معرفی مینماید و میفرماید:
«و جعلنامنهم ائمّةً یهدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بآیاتنایوقنون»
از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت میکنند؛ و این بدان سبب است که آنان صبر پیشه کردند و به آیات ما یقین داشتند.
امید آنکه پرتوی از فیض کوثر قرآن صدیقه طاهره، دل و جانمان را روشن سازد و با شناخت هرچه بیشتر آن بانو، گلواژههای تقوا و ایمان را در اجتماع خویش متجلّی سازیم