اگر مى خواهى اراده قوى داشته باشى ، نفوذ کلمه داشته باشى ، در میان مردم ابهت و عزت داشته باشى ، اگر مى خواهى دشمن جنى و انسى از تو حساب ببرند، اگر مى خواهى هنگام برخورد با مشکلات بتوانى آن را هضم کنى ، خلاصه اگر مى خواهى اراده تو قوى شود باشد آخر شب را بیدار باشى ، آخر شب اراده را تقویت مى کند...
نیروى هفتم از نیروهایى که مى توانیم در جنگ درون از آن استفاده کنیم بیدارى شب و بیدارى بین الطلوعین است
بسم الله الرحمن الرحیم . والفجر. ولیال عشر و الشفع و الموتر و اللیل اذا یسر هل فى ذلک قسم لذى حجر
یعنى قسم به طلوع فجر، قسم به شبهاى دهگانه ، قسم به نماز شبى که در دل شب خوانده مى شود (و آن سه رکعت آخر که به نام شفع و وتر است ) و قسم به آخر شب . بعد مى فرماید: هل ذلک قسم اذى حجر یعنى اگر کسى تعقل داشته باشد مى فهمد که این قسم ها چرا خورده شده و چه مقدار اهمیت دارد.
در این سوره مبارکه به شب سوگند خورده شد وقتى که پشت کند یعنى به آخر شب ، به قبل از بین الطلوعین ، به فجر قسم خورده شده ، قسم به آن کارى که در دل شب انجام داده مى شود یعنى نماز شب و اتفاقا در قرآن شریف این قسم تکرار شده است .
در جاى دیگر مى فرماید: و الیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس در اینجا عبارت فرق کرده و الا از نظر معنى به یک معناست ، یعنى قسم به آخر شب و قسم به بین الطلوعین .
همین جمله باز در جاى دیگر قرآن تکرار شده است و مى فرماید: و الیل اذا ادبر و الصبح اذا اسفر در این آیه شریفه به فجر و بى الطلوعین قسم خوره شده است .
از این قسم ها که در قرآن شریف است به خوبى استفاده مى کنیم که آخر شب فوق العاده عجیب است ، فوق العاده عظیم است و باز استفاده مى کنیم که طلوع فجر فوق العاده از نظر اسلام مهم است . قرآن شریف راجع به نماز شب و نماز صبح اول وقت خیلى اهمیت داده است و با کمال صراحت مى فرماید که نیرو مى دهد و مى توانیم از این نیرو استفاده کرده و به مقام محمود برسیم . مى فرماید:
اقم الصلوة لدلوک الشمس الى غسق اللیل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر کان مشهودا
این آیه شریفه نمازهاى پنج گانه را تعیین مى فرماید:
در این آیه مى فرماید از اول ظهر تا نصف شب چهار نماز داریم به نام نماز ظهر، نماز عصر، نماز مغرب و نماز عشاء و بعد مى فرماید: والقرآن الفجر، ان قرآن الفجر کان مشهودا نماز اول وقت بین الطلوعین ، نماز صبحى که اول وقت خوانده مى شود تمام امتیازات آن نمازها را دارد و آن نمازى است که خدا بر آن شهادت مى دهد، ملائکه آسمان بر آن شهادت مى دهند و این نمازى است که روشنایى آن به قدرى است که پیش همه مشهود است ، نزد همه معلوم است و بعد مى فرماید: و من اللیل فتهجد به نافله لک بعضى از شب را بیدار شو، آخر شب را زنده بدار براى این که آخر شب (نماز شب) براى تو نافله اى است عسى ان یبعثک ربک مقاما محمودا خدا دوست دارد که تو مقام محمود پیدا کنى ، مقامى که همه بپسندند، اگر مى خواهى مقامى پیدا کنى که همه بپسندند نماز شب بخوان ، قبل از طلوع فجر بیدار شو، نماز اول وقت طلوع فجر بخوان و اگر بتوانى همه بین الطلوعین را بیدار باشى بدان که مقام محمود روى مقام محمود دارى .
این آیه شریفه به خوبى به ما مى فهماند که اگر کسى بتواند قبل از طلوع فجر بیدار باشد، اگر بتواند نماز صبح خود را اول وقت بخواند، بر نفس اماره تسلط پیدا مى کند، از آن جنگى که در درون است سرافراز بیرون مى آید معلوم است که هیچ مقامى از این بالاتر نیست که انسان بتواند در آن جنگ امتیاز بیافریند، افتخار کسب کند و بتواند در آن پیروز شود.
مقام محمود یعنى تسلط بر نفس اماره ، مقام محمود یعنى پیروز شدن در جنگ درون ، مقام محمود یعنى این که انسان نفس اماره و آن بعد حیوانى را بتواند کنترل کند، نظیر براق بر آن سوار شود و بر هر کجا که مى خواهد بتواند برسد.
در سوره المزمل که شاید دومین یا سومین سوره اى باشد که به پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نازل شده مى فرماید: ((یا ایها المزمل))، یعنى اى کسى که عباى نبوت به خود پیچیده اى ، به مقام نبوت رسیده اى ، اى کسى که تو را نبى کرده ایم و این مقام را به تو داده ایم . معنى ((یا ایها المزمل)) و ((یا ایها المدثر)) که دو سوره در کنار هم است هر دو به یک معنى است ؛ این که در فارسى آن را ((اى گلیم به خود پیچیده )) معنا مى کنند معنى فارسى آن است ، و معناى حقیقیش این است : اى کسى که عباى نبوت به خود پیچیده و به مقام نبوت رسیده اى ، بار سنگینى به دوش تو آمده است : انا سنلقى علیک قولا ثقیلا، بار سنگینى به دوشت آمده ، اگر بخواهى این بار را به منزل برسانى باید نیروهایى از خارج تهیه کنى و اولین نیرویى که براى پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) تعیین مى شود، شب بیدارى است .
یا ایها المزمل . قم الیل الا قلیلا. نصفه او انقص منه قلیلا. اوزد علیه و رتل القرآن ترتیلا. انا سنلقى علیک قولا ثقیلا شب بیدار باش ، تا مى توانى شب بیدارى کن ؛ بعد علت مى آورد که این دلیل براى ما خیلى فایده دارد و ما باید این علتى را که در این سوره آورده شده همیشه در نظر داشته باشیم : انا ناشئه الیل هى اشد وطا و اقوم قیلا،آن حالتى که آخر شب به انسان دست مى دهد، آن حالتى که نماز اول وقت صبح به انسان مى دهد، آن حالتى که بین الطلوعین به انسان مى دهد آن حالت این است انا ناشئه اللیل هى اشد وطا انسان حالتى پیدا مى کند که مى تواند نفس اماره را کنترل کند، مى تواند بر آن بعد حیوانى تسلط پیدا کند، مى تواند آن را تعدیل کند، نظیر اسب چموش به دهانش دهنه بزند و بر آن براى استکمال و رسیدن به مقام محمود و مقام معنویت و اقوم قیلا، سوار شود.
اگر مى خواهى اراده قوى داشته باشى ، نفوذ کلمه داشته باشى ، در میان مردم ابهت و عزت داشته باشى ، اگر مى خواهى دشمن جنى و انسى از تو حساب ببرند، اگر مى خواهى هنگام برخورد با مشکلات بتوانى آن را هضم کنى ، خلاصه اگر مى خواهى اراده تو قوى شود باشد آخر شب را بیدار باشى ، آخر شب اراده را تقویت مى کند.
قرآن مى فرماید: اگر مى خواهى اراده قوى داشته باشى ، تردید و شک نداشته باشى ، وقتى کارى پیش آمد بتوانى تصمیم بگیرى ، اگر مشکلى جلو آمد بتوانى با مشکل دست و پنجه نرم کنى ، باید آخر شب را بیدار باشى ، باید نماز را اول وقت ، یعنى طلوع فجر نماز صبح را بخوانى ، باید بین الطلوعین بیدار باشى . این بیدارى نورانیت مى دهد، به انسان نشاط مى دهد، علاوه بر نورانیت دل و نشاط انسان زندگى خوشى پیدا مى کند، دیگر در زندگى او گره پیدا نمى شود و اگر هم گره اى پیدا شود، نیمه شب ، آخر شب ، بین الطلوعین به خوبى مى تواند گره را باز کند، لذا از نظر قرآن شریف آخر شب و بین الطلوعین فوق العاده اهمیت دارد.
از این جهت نود درصد مردم نماز صبح خودشان را قبل از آفتاب مى خوانند، بر فرض هم که خیلى خواب نداشته باشند اما شیطان طورى وسائل را فراهم مى کند که آخر شب خواب باشند، بین الطلوعین خواب باشند و روایات زیادى داریم که شیطان مواظب است نگذارد انسان این فیض عظیم را بدست آورد