مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/5/17
نظر

 

چند روز پیش سایت طلوع یزد خبری را در خصوص مخالفت نماینده اردکان نسبت به اجرای طرح عفاف و حجاب در دانشگاه پیام نور اردکان و میبد منتشر نمود .

و روز گذشته  و امروز در خبرهای سایت پیام نور اردکان آمده بود که اصلاحیه  نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور اردکاناز سوی سازمان سنجش اعلام شده است .

 ضمن تشکر و قدر دانی از مسئولین محترمی که این چند روزه پیگیری های لازم را در خصوص اصلاح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور اردکان را انجام داده اند ،  قابل ذکر است ، بر اساس طرح قبلی ، قرار بر این بوده که در دانشگاه پیام نور اردکان در برخی رشته ها تنها دانشجوی مرد پذیرش شود و پذیرش دانشجوی زن در دانشگاه میبد انجام گردد. که با پیگیرهای مسئولین فعلا این طرح منتفی اعلام شده است .

 بر اساس بررسی های انجام شده  اگر طرح قبلی اجرا می شد،مشکلاتی به شرح زیر بروز می نمود:

1- کاهش قابل توجه  پذیرش دانشجو در مرکز پیام نور اردکان و پایین آمدن آمار دانشجویان این مرکز ، شایان ذکر است که پیام نور اردکان از جمله مراکزی است که علاوه برقدمت بیشتر نسبت به دیگر مراکز ، دارای درجه و اعتبار بسیار بالاتر بوده و آمار دانشجویان این مرکز با دیگر مراکز نیز قابل مقایسه نیست .

2-  اغلب مخاطبین رشته های علوم انسانی پیام نور اردکان را خواهران  تشکیل می دهند و  در بررسی های میدانی به عمل آمده ، خانواده های محترم اردکانی به هیچ عنوان با طرح قبلی موافق نبوده و حاضر نیستند دخترانشان را جهت تحصیل روانه دانشگاه پیام نور میبد یا مرکز دیگری نمایند . و عدم استقبال خانواده های اردکانی از تحصیل فرزندان دخترشان در دانشگاه پیام نور غیر از اردکان در همین چند روز گذشته که زمزمه هایش در افواه عمومی پیچید ،کاملا مشهود بود.

3- به نظر می رسید در صورت اجرایی شدن طرح قبلی ( تفکیک دختران در میبد و پسران در اردکان) موجبات دامن زدن به حساسیتها و اختلافات دو شهر همجوار را نیز فراهم می آورد و شاید با انتشار اخبار آن برخی تنش ها از سر گرفته می شد.

4- با توجه به اینکه درصد بالایی از مخاطبین دانشگاه پیام نور دختران می باشند ، قطعا با اجرایی شدن طرح قبلی ، تعداد دانشجویان مرکز اردکان تقلیل می یافت که این امر خود باعث کاهش بسیار شدید منابع مالی دانشگاه می شد ، در حالی که دانشگاه پیام نور اردکان بر اساس برنامه ریزی های قبلی و به پشتوانه منابع مالی حاصل از شهریه دانشجویان ، پله های رشد و ترقی و توسعه و تجهیز را در حال پیمودن است که این روند کند و شاید مسکوت می ماند.

5- به نظر می رسد با توجه به اینکه درصد  بالایی از متقاضیان  برخی رشته ها دختران می باشند و در عوض  درصد کمی از پسران هم متقاضی هستند ، در صورتیکه طرح قبلی اجرا میشد ، بسیاری از رشته ها مورد اقبال پسران واقع نمی شد و شاید تعداد متقاضی آنچنان کم بود که به حد نصاب نمی رسید و این رشته از دانشگاه پیام نور اردکان حذف می شد.

سئوال اینجاست : آیا تنها راه اجرای طرح عفاف و حجاب این بود که حضور دختران را در دانشگاه پیام نور اردکان حذف نمایند؟

پیشنهادی که از سوی برخی  فعالان این عرصه مطرح است این است که : 

با توجه به اینکه دانشگاه پیام نور تنها 3 روز از هفته را به تشکیل کلاس اختصاص می دهد ، روزهای حضور دختران و پسران را به تفکیک تعیین نموده و از اختلاط پسران و دختران جلوگیری به عمل آید . یا در اصل دانشگاه پیام نور 3 روز اول ویژه پسران و 3 روز دوم هفته ویژه دختران باشد .

دقیقا همین روش در دانشگاههای معتبری مثل " دانشگاه علوم قرآن و معارف اصفهان " در حال اجرای است.

ضمنا طرح های دیگری نیز می توان اجرا کرد که منجر به خدشه وارد شدن به دانشگاه و مردم نشود.

لینکهای مرتبط با اصلاحیه پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور :

آخرین اصلاحیه ویژه نامه سازمان سنجش در خصوص پذیرش دانشجوی زن و مرد در پیام نور اردکان

نامه های معاونت سازمان سنجش در خصوص اصلاح پذیرش دانشجو در پیام نور اردکان