مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/3/18
نظر

از آنجایی که مسأله مدیریت یکی از مسائل پراهمیت عصر حاضر می باشد، دانستن این نکته که مدیر شایسته جامعه اسلامی چه کسی است و باید چه ویژگی هایی داشته باشد، اهمیتی دو چندان پیدا کرده است و رعایت اهلیت در انتخاب افراد و واگذاری کارها، از مهمترین مسائل مدیریت جامعه اسلامی است.

به عبارتی فردی که قرار است مدیریت افراد جامعه را بر عهده بگیرد، باید شایستگی های لازم را جهت احراز آن مسئولیت دارا بوده و به اصطلاح اهلیت داشته باشد.

مطالعه ی آیات قرآن کریم و تأمل در سیره و شیوه رهبری و هدایت انبیاء الهی از آدم (علیه السلام) تا خاتم پیامبران حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ما را به این نتیجه می رساند که سنت الهی چنین است که خداوند هیچ کس را جز بر اساس شایستگی ها و اهلیت های لازم، مسئولیتی نمی دهد و ما با الگوگیری از اصول و ویژگی هایی که قرآن کریم برای رهبر، و مدیر برشمرده است می توانیم مدیری توانمند برای جامعه ای شایسته انتخاب کنیم و به این ترتیب مسیر رشد و پیشرفت آن را هموار نماییم.

ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/3/18
نظر

این روزها موضوع انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح به داغ ترین موضوع در تمام محافل خبری و غیر خبری تبدیل شده است، از مهمانی های کوچک گرفته تا محافل بزرگ خبری همه جا صحبت از انتخابات است، انتخاباتی که می تواند آینده چهار ساله کشور را رقم بزند و مسیر جامعه را کاملاً تغییر دهد.

در این میان افراد برای انتخاب خود ملاک های متعددی را در نظر گرفته اند، عده ای بر این باورند که در شرائط کنونی فردی باید سکان دار این جامعه باشد که بتواند مردم را از زیر فشار های اقتصادی بیرون بیاورد و عده ای روابط با کشور های مختلف و به عبارتی سیاست خارجی را ملاک انتخاب خود قرار داده اند و عده ای نیز توجه به مسائل فرهنگی کشور را که زمینه ساز تربیت جوان های انقلابی و م?من است را مد نظر قرار داده اند.

در این میان قرآن مجید برای افرادی که خواستار تصدی منصب ریاست هستند، شرایط و ویژگی هایی را مطرح کرده است که با در نظر گرفتن این شرایط و جامه عمل پوشاندن به آنها می توان یک حماسه سیاسی بی نظیر را خلق کرد، حماسه ای که در وضعیت کنونی کشور بیش از بیش به آن نیازمندیم تا بتوانیم با خلق آن، موج عظیمی از نا امیدی و یأس را بر کشور هایی که خواستار شکست انقلاب هستند جاری و بار دیگر ر?یای پوچ  آنها را باطل کنیم. 

قرآن مجید یکی از صفات مهم افرادی که خواستار تکیه بر منصب ریاست هستند را ولایت مداری معرفی می کند. موضوعی که می تواند به عنوان اصلی ترین ملاک برای انتخاب کاندیدای اصلح در نظر گرفته شود، چرا که تاریخ نشان داده است که هر زمان مردم با این شرط مهم به انتخاب زمامداران خود اقدام کرده اند، اوضاع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها در مقایسه با حاکمان جور و فساد قابل مقایسه نبوده است.        ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 92/3/9
نظر

اصناف و بازاریان محترم باید اهتمام شایسته‌ای به قرائت قرآن داشته باشند. چقدر خوب است که اصناف ما در این زمینه به اصناف و بازاریان قدیم اقتدا کنند.

کسبه و بازاریان شیعه از قدیم‌الایام از اقشار متدین و علاقه‌مند به قرآن و اهل بیت علیهم السلام بوده‌اند، حتی می‌توان گفت در حفظ شعائر اسلامی و برپایی جلسات قرآن و عزاداری اهل بیت، از سایر اقشار جامعه پیشقدم‌تر بوده‌اند ، همان‌گونه که در بیشتر شهرهای ایران اسلامی نیز در حال حاضر همین‌طور است. اگر نگاهی عمیق تر به هیئات مذهبی و مساجد شهر اردکان نیز بیندازیم ، کاملا مشهود است که اغلب فعالین و موسسین اماکن مذهبی شهرمان را بازاریان مشهور و متدین تشکیل داده اند.

شاید شنیده و یا خوانده باشید که کسبه قدیم، علاوه بر اینکه موقع نماز، کسب و کار را تعطیل می‌کردند و نمازهای یومیه را در مسجد و به جماعت می‌خواندند، کسب و کار روزانه را با نام و یاد خدا و قرائت قرآن شروع می‌کردند.

عده زیادی از بازاریان و کسبه جزء و مغازه‌داران از صنوف مختلف، پس از آماده کردن محل کار خود، قرآن‌ها را باز می‌کردند و کار روزانه را با کلام خالق یکتا شروع می‌کردند.

این سنت حسنه باعث شده بود هنگام کسب و کار به یاد خدا باشند و از گزند شیطان و کارهای حرام اقتصادی در امان بمانند. در نتیجه در زمره کاسبانی قرار گیرند که حبیب خدا بوده و خداوند به کسب و کار آن‌ها برکت می‌داد.

چند سال پیش در شهر اردکان ، سنت حسنه دیگری پایه گذاری و اجرا شد و در هنگام اذان ظهر  و اذان مغرب کلیه کسبه ، مغازه های خود را می بستند و به مساجد می شتافتند ولی متاسفانه این مهم کم کم رو به فراموشی سپرده شد.

در عین حال کسبه و بازاریان عزیز باید این مهم را در نظر داشته باشند که به یاد خدا بودن و انس با قرآن برای بازاری و اهل کسب به دو دلیل یک ضرورت دینی است؛

1ـ از طریق قرائت قرآن با احکام نورانی اسلام، خصوصاً احکام اقتصادی آن آشنا می‌شوند و این امر موجب می‌شود که به معاملات حرام گرفتار نشوند و دیگران نتوانند با درست کردن صورت صوری برای معاملات، آنان را به معامله حرام وادار کنند و روزی حلال و طیب نصیبشان خواهد شد.

2ـ بسیاری از مشتریان کسبه، خانم‌ها هستند، اگر چشم و دل کاسب پاک نباشد، ایمان او قوی نباشد و دل در گرو خدا نداشته باشد، کسب و کار او کمین گاه شیطان خواهد بود. از این رو انس اهل بازار با مسجد و قرآن، سبب افزایش ایمان و مراقبت او می‌شود، آنگاه از گزند شیطان و دام‌های او حفظ خواهد شد.

رئیس مذهب ما حضرت امام صادق علیه‌السلام، خطاب به تجار و کسبه مسلمان چنین خطاب می‌کند: «تاجری را که در بازار مشغول کار است چه چیزی مانع می‌شود وقتی که به خانه‌اش بازمی‌گردد نخوابد تا اینکه سوره‌ای از قرآن را بخواند. پس برابر هر آیه‌ای که می‌خواند برایش 10 حسنه نوشته می‌شود و از او 10 کار زشت محو می‌شود.»


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 92/3/9
نظر

 آیه 77 از سوره مبارکه قصص در بر دارنده  چهار تکنیک موفقیت و به عبارتی دیگر 4 راهکار عمده در اصلاح سبک زندگی می باشد...

وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ : و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از (عمر و مال) دنیا فراموش مکن (و تحصیل آخرت کن) و (به دیگران) نیکى کن همان‏گونه که خدا به تو نیکى کرده، و در روى زمین در جستجوى فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد.( القصص :  77)

تکنیک اول : باید به فکر آینده باشیم (وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ)آیات الهی همه انسان ها را توصیه می کنند تا علاوه بر اینکه از زندگی ، نهایت استفاده را می برند ،به فکر آینده خود نیز باشند و توشه ای مناسب برای آینده مهیا کنند.

این آینده نگری هم می تواند نسبت به سرای آخرت باشد که این قسمت از آیه به آن اشاره دارد و هم می تواند نسبت به دنیایی که در آن زندگی می کنیم باشد بدین صورت که ما از هم اکنون برای زندگی خود برنامه ریزی کنیم و اهدافی را که قرار است به آنها برسیم تعیین کنیم و در مرحله بعد برای رسیدن به آن اهداف نهایت سعی و تلاش خود را بکار ببندیم.

تکنیک دوم: زیبایی های دنیا را از دست نده(وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا: و سهم خود را از دنیا فراموش مکن)

تا می توانیم از لذت های مشروع دنیا استفاده کنیم و خود را محروم از آنها نکنیم چرا که خداوند متعال در آیه 32 سوره اعراف می فرماید:

(قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ : بگو: چه کسى زینت‏هاى خدا را که براى بندگانش پدید آورده و روزى‏هاى پاکیزه را حرام نموده؟! بگو: آنها در زندگى دنیا از آن کسانى است که ایمان آورده‏اند (هر چند کفار هم با آنها شرکت جویند) در حالى که در روز قیامت مخصوص آنها خواهد بود. این چنین ما آیات خود را براى گروهى که مى‏دانند تفصیل مى‏دهیم.)( الأعراف :  32)

تکنیک سوم: بیا و خوبی کن (وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ:و همچنانکه خدا به تو نیکى کرده نیکى کن)

همانطور که دوست دارید در مواقع نیاز کسی به فریاد شما برسد و دست شما را بگیرد ، شما نیز نسبت به دیگران این گونه عمل کنید.

همانطور که دوست دارید دیگران نسبت به شما رفتار خوبی داشته باشند،شما نیز نسبت به دیگران همان رفتار را از خود بروز دهید .

تکنیک چهارم: نمک بخور نمکدان نشکن ( وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِی الْأَرْضِ: إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُفْسِدینَ:و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى‏دارد)

و آخرین قانون اینکه نعمت ها و امکاناتی را که در اختیار دارید همیشه در راه درست و صحیح استفاده کنید که این امر سبب می شود تا به امکانات بیشتری در زندگی دست پیدا کنید.

خلاصه کلام آنکه آیات الهی به بهترین نحو سبک زندگی را برای ما معرفی کرده اند . سبکی که اگر آن را در زندگی خود پیاده کنیم موفقیت در دنیا و آخرت برای ما تضمین شده است.