مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 90/10/26
نظر

 آقا سید محسن جَبَل عامِلی از علمای بزرگ شیعه است، نواده‌ی برادر مرحوم آقا سید جواد، صاحب مفتاح الکرامة است. ایشان در دمشق مدرسه‌ای تأسیس کرده‌اند که دانش‌آموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل می‌کنند حاج سید احمد مصطفوی که یکی از تُجار قم است، گفت من از خود سید محسن اَمین شنیدم که می‌گفت یکی از تربیت یافتگان مدرسه‌ی ما برای تحصیل علم به آمریکا مسافرت کرد از آنجا نامه‎ای برای من نوشت به این مضمون که: چند روز پیش شاگردان مدرسه‌ی ما را امتحان می‌کردند من هم برای امتحان رفتم.
 مدتی نشستم تا نوبت به من رسید، بسیار طول کشید تا اینکه وقت دیر شد، دیدم اگر بنشینم نمازم فوت می‌شود، از جا حرکت کردم که بروم نماز بخوانم، آنهایی که در آنجا بودند پرسیدند کجا می‌روی؟ چیزی نمانده که نوبت تو برسد. گفتم من یک تکلیف دینی دارم وقتش می‌گذرد. گفتند امتحان هم وقتش می‌گذرد، اگر این جلسه برگزار شد، دیگر جلسه‌ای تشکیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسه‌ی خصوصی تشکیل نمی‌دهند. گفتم هر چه بادا باد. من از تکلیف دینی خود صرف نظر نمی‌کنم. بالأخره رفتم. از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند که من به اندازه‌ی اداء یک وظیفه‌ی دینی غیبت نموده‌ام انصاف داده، اظهار کرده بودند که چون این شخص در وظیفه‌ی خود جِدّی است، روا نیست که او را مُعطّل بگذاریم. برای قدردانی از اینکه عمل به وظیفه نموده باید جلسه‌ای خصوصی برایش تشکیل دهیم. این بود که جلسه‌ی دیگری تشکیل دادند، من حاضر شدم و امتحان دادم. آقای سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت کرده‌ام که اگر به دریا بیفتند دامنشان تَر نمی‌شود.

 اَلکَلام یَجُرّ الکَلام، ج2، ص35.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 90/10/26
نظر

ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 90/10/26
نظر

کتاب در دست انتشار «سودای سکولاریسم» به قلم «سید یاسر جبرائیلی»، زندگی و کارنامه سیاسی «سید محمد خاتمی»‌ را مورد بررسی و موشکافی قرار داده است از فردا به صورت پاورقی در خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد.

به گزارش  فارس، آنگونه که در مقدمه کتاب آمده،‌ «سودای سکولاریسم»، مشتمل بر هفت فصل است. در فصل نخست با عنوان «سکولاریسم اسلامی»، مبانی نظری کتاب که در حقیقت عقبه فکری جریان برانداز در ایران است تبیین شده و سپس نگارنده طی نظریه «توحید و شرک در سیاست»، امکان و امتناع سکولاریزه شدن اسلام را از منظر بنیادی ترین اعتقاد اسلامی یعنی توحید،‌ بررسی کرده است.

فصل دوم،‌ «فرزند آیت الله»،‌ به بررسی ویژگی های خانوادگی خاتمی، شرایط سیاسی دوران کودکی او،‌ روند تحصیلات،‌چگونگی شکل گیری ایده جدایی دین از سیاست در ذهن خاتمی و نهایتا به نسبت او با انقلاب اسلامی و نقشش در رویدادهای پیش از انقلاب می پردازد.
فصل سوم، «از کیهان تا کیان»، با بازگشت خاتمی از آلمان به ایران آغاز می شود. در این فصل خواننده با چگونگی رشد خاتمی در هرم قدرت نظام آشنا می شود. فصل سوم، یک تئوری کلی برای تحلیل منازعات سیاسی در ایران پس از انقلاب به دست می دهد و به روایت این منازعات و نقش خاتمی در آنها نیز می پردازد. در همین فصل است که مخاطبان کتاب،‌ با جریان متبوع خاتمی نیز آشنا و همراه می شود. پایان فصل سوم، آغاز فاصله گرفتن خاتمی و یارانش از مبانی انقلاب اسلامی و تلاش های این طیف برای تئوریزه و عملیاتی کردن «سکولاریسم اسلامی» است.
در مطلع فصل چهارم-‌ «آقای رئیس جمهور»- نویسنده به چگونگی کاندیدا شدن خاتمی در انتخابات هفتم ریاست جمهوری و علل پیروزی وی پرداخته و در ادامه، با ذکر مبانی نظری جریان اصلاحات،‌ رویکرد و عملکرد سیاسی خاتمی و دولتش طی سال های 76 تا 84 را مورد بررسی قرار داده است. در پایان فصل، علل ناکامی جریان اصلاحات در سکولاریزاسیون نظام ایران و تضعیف ولایت فقیه موشکافی شده است.
«شال سبز» عنوان فصل پنجم است که به‌ روایت تحلیلی اقدامات خاتمی و جریان همسویش پس از پایان دوران حاکمیت اصلاح طلبان بر قوای مجریه و مقننه می پردازد و استناداتی درباره تدارک این طیف برای دست زدن به یک انقلاب رنگی در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم ارائه می کند. در ابتدای بخش مباحثی نظری درباره ماهیت انقلاب رنگی آمده و سپس تلاش های جریان سکولار با محوریت خاتمی برای زمینه سازی انقلاب رنگی مستند شده است. پس از آن، کتاب وارد روایت و تحلیل حوادث پس از انتخابات دهم و فتنه 88 می شود و این فصل با علل ناکامی جریان سکولار و پایان حیات سیاسی خاتمی در کالبد جمهوری اسلامی خاتمه می یابد.
مولف در فصل ششم،‌ به حاشیه هایی از زندگی سیاسی خاتمی پرداخته که بعضا با تردیدهایی همراه بوده اما چون استناداتی محکم داشته و یا از سوی خاتمی تکذیب نشده اند،‌ برای اطلاع خوانندگان بدانها پرداخته شده است.
هدف فصل هفتم،‌ آسیب شناسی ضعف های موجود در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است که در نتیجه آنها،‌ جریان سکولار و افرادی چون خاتمی ظرفیت و توان بحران سازی و فتنه انگیزی علیه سیستم را پیدا کرده اند و در صورت ادامه وضع موجود، پیدا خواهند کرد. آن ضعف های ساختاری تئوریزه شده اند و نویسنده در پایان، با ذکر خلاءهای سیستمیک مربوطه، ‌متخصصان و دانشجویان علوم سیاسی را به مطالعه علمی و ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن آنها دعوت نموده است.
می توان گفت که «سودای سکولاریسم»‌در یک ژانر علمی-عمومی نگاشته شده است. به این معنی که شیوه نگارش و تحلیل مستند علمی در آن رعایت شده اما در عین حال کتاب به یک موضوع عمومی می پردازد. سعی کرده ام از سناریو نویسی اجتناب کرده و درباره رویدادهایی که سندی بر آن ندارم، خیالبافی نکنم؛‌ لذا خواننده این کتاب جملاتی چون «در جلسه ای محرمانه تصمیم گرفته و برنامه ریزی شد» را نخواهد دید و استنادات ما، و مبنای تحلیل هایمان، همه، هرآن چیزی است که برای یک محقق عادی نیز قابل دسترسی است. افزون بر این، خواننده این کتاب نه تنها شاهد سیر حوادث مذکور در آن است،‌بلکه تم و قالب کتاب به شکلی طرح ریزی شده که «خواننده مطلع» می تواند شواهدی فراتر از موارد مذکور در این مجلد برای تحلیل حوادث بیاورد؛ لذا خود تحلیل گر است و تکمیل قطعاتی از پازل، به عهده او گذاشته شده است.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:‌ «سودای سکولاریسم»‌ صرفا روایت زندگی شخص «سید محمدخاتمی» نیست. نویسنده، خواننده را با زندگی سیاسی خاتمی همراه می کند تا او از نزدیک شاهد مراحل رشد و نمو یک «جریان سیاسی خاص» قرار گیرد و نسبت آن جریان و بازیگرانش با انقلاب و جمهوری اسلامی برایش روشن شود. از این طریق است که می توان فهمید آیا انقلاب راه کج کرده و در حال بلعیدن برخی سابقون خویش است یا خیر،‌ انقلاب در مسیر تعریف شده خود قرار دارد و حامیان دیروز، به کدام دلیل و علت، امروز ردای خیانت و انحراف به تن کرده اند؟!
کتاب «سودای سکولاریسم» در روزهای آینده توسط انتشارات موسسه فرهنگی خبرگزاری فارس راهی بازار نشر خواهد شد و علاقمندان، نهادها و مراکز می توانند از طریق شماره تلفن 88913277-021 سفارشات خرید خود را ارائه دهند.

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 90/10/25
نظر

1- اگر فرض کنیم تاریخ تعیین خلافت در اردکان اتفاق افتادنی بود . آنوقت ... ابوموسی اشعری های اردکان کدام یک از گزینه های زیر بودند؟(انتخاب چند گزینه جایز است)

الف) آنهایی که سالها داعیه دار ارزشها  بودند ولی در زمان تصمیم گیری ، بر سر دوراهی نماندند و راه خلاف مسیر سالیان خود را برگزیدند.

ب)آنهایی که به ظاهر ، مصلحت را سرلوحه تصمیم خود قرار دادند و آن هم مصلحت خود و آینده خود را.

ج)آنهایی که انگشتر را فقط برای آن به همراه دارند که شاید فرصتی پیش آید که لازم باشد با تغییر جایگاه انگشتر ،دیگران را بر تصمیم خود آگاه سازند.

د) آن کس که نداند و نداند که نداند  در جهل مرکب ابد الدهر بماند.

2- چرا مدتی است ، عده ای گلایه مندند که وبلاگ اردکان نیوز ، پر رونق نیست؟

الف) نویسندگان اردکان نیوز ، رفته اند بر روی دیوار بلند ابوموسی اشعری های اردکان یادگاری بنویسند.

ب) گران شدن نرخ قبوض جریمه و عدم تمکن مالی در پرداخت جریمه های سنگین تند روی ها  در مباحث سیاسی.

ج) نویسندگان اردکان نیوز که مثل برخی ها مصلحت اندیشی بلد نیستند ... فقط بلدند دو سه روزی بروند هواخوری انهم ،لب دریا...

د) من از بیگانگان هرگز ننالم ...

درپیامی بر همین پست متن جالبی رسیده که  عینا درج می شود:

که با من هر چه کرد آن آشنا کرد
در آیه ای که برای اتمام دین و ابلاغ ولایت علی ابن ابی طالب نازل شده است خداوند می فرماید از کفار نترسید بلکه از من بترسید به این معنی که از سنت های لا یتغیر من بترسید هرگاه گروهی منفعت اندیشی و مصالح شخصی را الگوی خود قرار دهند مهم نیست اهل چه دسته و گروهی باشند دشمن همان ایشانند
نکته ادبی:کاش بعضی کلمه ها معنی واقعی خود را از دست ندهند البته که مصلحت اندیشی درست است آنچه خلاف انصاف و آیین ماست منفعت اندیشیست


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 90/10/21
نظر

قانونمداری ، عدالت محوری و حضور حداکثری از شاخص های اصلی انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی است

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد انتخابات شهرستان یزد ، سیف الله مطلبی نماینده ستاد انتخابات کشور در معیت فرماندار، جانشین و دبیر ستاد انتخابات استان از ستاد انتخابات شهرستان یزد بازدید کرد.

سیف ا.. مطلبی در این بازدید با بیان اینکه قانونمداری ، عدالت محوری و حضور حداکثری از شاخص های اصلی انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی است گفت: همه باید با اجرای صحیح قانون و عدالت قرار دادن در کارها شائبه ای که توسط دشمنان داخلی و خارجی در فتنه 88 ایجاد شده بود را از هم اکنون خنثی نمایند وبا تمام تلاش در جهت حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رأی فراهم آورند.

نماینده ستاد انتخابات کشور انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران  از جایگاه ویژه ای برخوردار است خاطر نشان کرد ملت آگاه و همیشه در صحنه ایران اسلامی با درک موقعیت همیشه با بصیرت خاص خود تمامی نقشه های شوم دشمنان را برملا کرده اند.

در این بازدید عزیزالله سیفی فرماندار ضمن ارائه گزارش از نحوه ی فعالیت ستاد انتخابات از ابتدا اظهار کرد در شهرستان یزد همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و قانونی فراهم شده است .

فرماندار خاطر نشان کرد: بحمدااله توانسته ایم با تلاش شبانه روزی تمامی اعضای ستاد تا این مرحله در استان پیشکام باشیم و همه فرآیندهای انتخابات تا کنون را زودتر از زمان پیش بینی شده انجام شده است.

سیفی در پایان اعلام کرد مردم دارلعباده و ولایتمدار یزد با حضور باشکوه خود در روز انتخابات باردیگر حماسه ی دیگری را خلق خواهند کرد.