مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/1/26
نظر

 با توجه به فرارسیدن ایام فاطمیه دوم ، برنامه های ویژه این ایام از سوی هیئت های مذهبی اجرا خواهد شد ، انشاء الله جزییات برنامه های فاطمیه دراسرع وقت اعلام می گردد.

به منظور اطلاع و آگاهی همشهریان عزیز در خصوص فعالیتهای فرهنگی و قرآنی که در چند هفته آینده قرار است برگزارشود ، تیتر برخی از  فعالیتها به شرح زیر می آید:

برگزاری همایش بزرگ قرآنی در تجلیل از مقام معلم با حضور نابغه قرآنی قرن در اردکان 

برگزاری همایش بزرگ قرآنی به مناسبت گرامی داشت ایام شهادت استاد شهید مطهری و گرامی داشت مقام شامخ معلم همراه با تجلیل از پیشکسوان امر آموزش قرآن کریم در شهرستان و تجلیل از معلمین قرآنی نمونه شهرستان اردکان . این برنامه انشاءالله با حضور نابغه قرآنی قرآن " محمد تقی خان " در محل مصلای اردکان برگزار خواهد شد . جزییات برگزاری این همایش بزرگ قرآنی در تجلیل از مقام معلم متعاقبا اعلام می گردد.

انجمن اسلامی بازار اردکان تشکیل می شود

 انجمن اسلامی بازار اردکان به زودی راه اندازی خواهد شد . این انجمن اسلامی به منظور برنامه ریزی و هماهنگی در موضوعات : بازاراسلامی دراردکان - اخلاق حسنه در اصناف - مشتری مداری از نگاه اسلام - ترویج نمازاول وقت در بین اصناف و بازاریان و اجرای فعالیتهای فرهنگی دینی برای اصناف و بازاریان راه اندازی می شود. برگزاری دوره های آموزشی دینی و قرآنی برای اصناف نیز از برنامه های این انجمن خواهد بود.

جشنواره بزرگ قرآنی خانواده در اردکان

بر اساس طرح  ترویج قرآن در خانواده های اردکانی قرار است جشنواره بزرگ قرآنی خانواده با محوریت شرکت اعضای خانواده ها در این طرح و با موضوعات قرائت - حفظ - ترجمه - تفسیر قرآن کریم در جمع اعضای خانواده در سطح شهراردکان برگزار  شود.

جزییات این طرح را می توانید از واحد قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان جویا شوید.

علمیات ساختمانی شعبه امام حسن مجتبی (ع) موسسه قرآنی نورالزهرا(س) آغاز شد

 علمیات اجرایی ساخت بنای شعبه امام حسن مجتبی (ع) موسسه قرآنی نورالزهرا(س) وابسته به اداره تبلیغات اسلامی اردکان آغاز شده است . این موسسه طی اطلاعیه ای  از همشهریان گرانقدر در خواست نموده است درصورت تمایل به مشارکت دراین امر خیر می توانند کمک های نقدی خود را به حساب جام شماره 1578135596 واریز دارند. ساخت شعبه این موسسه در جوار مسجد امام حسن مجتبی (ع) شروع شده است. مکان فعلی موسسه واقع در خیابان امام خامنه ای روبروی حسینیه بازارنو می باشد.

دوره های تخصصی معارف اسلامی و قرآن کریم ویژه مسئولین و اعضای فعال هیئات مذهبی اردکان

مسئولین و اعضای فعال هیئات مذهبی اردکان دردوره های تخصصی معارف اسلامی و قرآن کریم شرکت خواهند کرد. در طرحی فرهنگی آموزشی که از سوی اداره تبلیغات اسلامی اردکان به اجرا در خواهدآمد ، قرار است مسئولین هیئات مذهبی و 4 نفر از جوانان فعال از هر هئیت در این طرج شرکت نموده و از آموزشهای معارف اسلامی و آموزشهای تخصصی قرآن کریم بهره مند گردند. برگزاری دوره های تربیت مربی قرآن .کریم در بین فعالین هیئات مذهبی نیز از دیگر برنامه های این طرح می باشد.

آموزش  غیر حضوری اساتید و مسئولین جلسات سنتی قرآن کریم شهرستان اردکان 

کلیات طرح آموزش  غیر حضوری اساتید و مسئولین جلسات سنتی قرآن کریم شهرستان اردکان از سوی واحد قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اردکان تهیه و آماده اجرا می باشد.

در این طرح برنامه آموزش مسئولین و اساتید تجربی جلسات قرآنی سنتی اعم از جلسات خانگی ، هیئات ، مساجد و مراکز عمومی در زمینه شیوه های آموزش قرآن کریم ، شیوه های کلاسداری و جلسه گردانی ، شیوه های جذب مخاطب ، روانشناسی مخاطب ، شیوه های جذاب سازی آموزش قرآن کریم و روش های نوین تدریس قرآن کریم در دستور کار قرارخواهد گرفت.  در حال حاضر در بانک اطلاعاتی فعالین قرآنی شهرستان اردکان نام 98 نفر از اساتید تجربی قرآن کریم ثبت شده و مشخصات 147 جلسه قرآنی دراردکان نیز درج گردیده است.

دوره آموزش های تخصصی تجوید قرآن کریم ویژه معلمین قرآنی موسسات قرآنی اردکان

 دوره آموزش های تخصصی تجوید قرآن کریم ویژه معلمین قرآنی موسسات قرآنی اردکاناز اواسط اردیبهشت ماه سال جاری آغاز خواهد شد. در این طرح معلمین قرآنی موسسات قرآنی اردکان دردوره ای فشرده با مبانی  تئوری و کاربردی تجوید سطح 3 و 4 آشنا خواهد شد. این کلاس قرار است از 15 اردیبهشت ماه در محل موسسه قرآنی نور الزهرا(س) اردکان برگزار شود.

دوره آموزشهای تخصصی مهارتهای ده گانه زندگی بر اساس موازین دینی و قرآنی در اردکان 

دوره تخصصی مهارتهای 10 گانه زندگی از سوی موسسه قرآنی نور الزهرا(س) اردکان با همکاری شبکه فعالین ازدواج برگزار خواهد شد.

طبق اعلام موسسه قرآنی ، متقاضیان شرکت در این دوره تخصصی می بایست تا 20 اردیبهشت ماه با مراجعه حضوری نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. این دوره در مرحله اول ویژه بانوان خانه دار بین 18 تا 40 ساله برگزار خواهد شد .

آموزشهای تخصصی مهارتهای ده گانه زندگی بر اساس موازین دینی و قرآنی در دستور کار این دوره قرار دارد.

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/1/26
نظر

با ‌یاری خداوندمتعال ودرظلِّ توجهات حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرکزمدیریت‌ حوزه های علمیه از برادران واجد شرایط برای تحصیل در دوره‌های بلند مدت و تربیت مبلغ (سفیران هدایت) ثبت‌نام می‌نماید.

 

از آنجا که  حضور برادران فرهیخته در کسوت طلبه  و روحانی جهت ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام و فرهنگ ناب قرآن کریم در شهرستان اردکان بالاخص و در سطح کشور به طور عام  به شدت مورد نیاز می باشد . و از آنجا که بسیاری از اماکن مذهبی و دینی و روستاهای شهرستان از وجود طلبه و روحانی و مبلغ دینی بومی محروم می باشند ، امید است خانواده های محترم دیندار و ولایتمدار اردکان با اقتدا به آبا و آجدا و قدمای این شهر ، همتی مسئولانه به خرج دهند تا  علم تبلیغ دینی را که سالیان سال بر دوش فرهیختگانی چون ، مرحوم خاتمی ، مرحوم بهجتی ، مرحوم محقق داماد و ... بوده است برزمین نماند.

یادمان باشد که سالهای نه چندان دور شهرمان را به عالمان و فرزانگان دینی می شناختند و اردکان همیشه موطن عالمان و دانشمندان علوم دینی و قرآنی بوده است.

جهت ورود به صفحه اطلاعیه ثبت نام اینجا کلیک کنید... 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 91/1/26
نظر

 جاتون خالی دیروز جمعه ، طبق برنامه ریزی قبلی و قولی که به بچه هام داده بودم و برا تفریح و استفاده از فضای بهاری طبیعت ، با خونواده رفتیم ، روستاهای منطقه توت (گزستون - پتکستون - داربند - توت) که در محدوده ی شمالی اردکان هستن.

واسه اطراق سه چهارساعته و صرف ناهار ، قبل از ظهر یه جایی رو کنار مسیر آب و زیر درختا انتخاب کردیمو  فرش و وسایلمونو پهن کردیم ، چای و پذیرایی مختصر و رفتیم یه سر کوهنوردی مختصر که برگردیم ناهارو تهیه کنیم ، وقتی از کوهنوردی برگشتیم دیدم خونواده ای اومدن و نزدیک مکانی که ما بساط پهن کرده بودیم  قصد استفاده از آب عبوری داشتن واسه شستشوی فرش های اتاقکشون ، از ما خواستن بریم  یه جای دیگه ای که خانمهاشون راحت باشن واسه شستشو ، منو خانومم سریع قبول کردیم و پاشدیم واسه پیدا کردن جای بهتر ، دخترم گفت : بابا ما زودتر اومدیم جا گرفتیم اونا برن یه جای دیگه ، کمی تعجب کردم انتظار نداشتم دخترم این حرفو بزنه ، (همیشه به طور محسوس روابط اجتماعی خوب رو بهش تفهیم کرده بودیم) بالاخره چون جای خوبی نزدیکی ها نبود ، مجبور شدیم وسایلمونو جمع کنیم و سوار ماشینو بریم یه جای دیگه ای که فاصله تقریبا زیادی هم ازاونجای اولی داشت ،ولی خداییش  جای جدیدمون خیلی بهترشد ، هم بکر تر بود، هم خلوت و بی سرو صدا، هم راحت بودیم چون کسی نبود ، خیلی چیزای مورد نیاز در دسترستر بود ، وقت تهیه ناهار بود و سریع دست به کار شدیمو در بین تهیه ناهار دخترم یه بار دیگه موضوع اینکه ما جامونو دادیم به اون خونواده رو پیش کشید و گفت : اینجا قانون جنگله ، حمله نکنی بهت حمله می شه!!!

بهش گفتم دخترم این حرف یعنی چی !!! گفت : (...) یه بار تو صحبتهاش می گفت ، تو جامعه باید ازحق خودت دفاع کنی اگه محکم  واینیسی می زنن لهت می کنن ، و این جمله رو چند بار تکرار کرد : اجتماع مثل جنگله ، حمله نکنی بهت حمله می شه !!! خب منم دیدم ما اول اومدیم جا  رو گرفتیم دلیلی نداشت ، جامونو بدیم به اونا ، اونا هم مث ماانسان هستند نیاز به جا داشتن ، خب می خواستی زودتر بیان جا رو اول اونا بگیرن .تازه روستای به ای بزرگی می رفتن بالاتر یا پایین تر ، جا که زیاده.

مغزم سوت کشید تا این حرفا رو شنیدم ! واقعا ذهن بچه های ما رو با چه تفکرات باطلی پر می کنند!

کلی براش توضیح دادم . تا بهش بفهمونم که اجتماع و روابط انسانی با جنگل و اجتماع جنگلی که اون (...) براتون گفته فرق می کنه.

و  ازش خواستم یه بار دیگه مقوله های ( ایثار - انسان دوستی - احترام به هم نوع - فداکاری  - جوانمردی - ...) که فقط مال انسانهاست و قبلاها براش گفته بودیم رو یه بار دیگه مرور کنه ببینه اینکار امروز ما مصداق کدوم یک از واژه هاست و خدا رو شکر تونستم اثرات منفی اون ذهنیت بدی که براش ایجاد شده بود رو از ذهن معصومش پاک کنم. 

نکته مهم : واقعا باید دقت کنیم ،  هر آنچه ما پدر و مادرها توان و ظرفیت می گذاریم برای تربیت صحیح و اسلامی فرزندانمان ، باز هم مولفه های بسیار موثرتری هستند که شاید با یک جرقه کوچک ولی با نفوذی عمیق ، ذهن و فکر و به تبع آن رفتار و اعتقادات فرزندان ما را مورد تاثیر قوی قرار می دهند و  شاید نتیجه آن چیزی نباشد که ما برای آن تلاش کرده ایم .

آیا تاکنون به این فکر کرده ایم که عوامل موثر در تربیت فرزندانمان را بررسی و مرور کنیم و نگذاریم فازهای منفی و مخرب تربیتی وارد حیطه تربیت اسلامی فرزندانمان شود ؟

قطعا در این دنیای بزرگ، توان جلوگیری از ورود این فازهای منفی و مخرب را به طور کامل نخواهیم داشت ولی باید همواره تاثیرات احتمالی آنها را رصد کرده و پاتک مناسبی برای آنها داشته باشیم تا اثرات مخرب آنها خنثی شود.

انشاء الله بتوانیم امانتهای الهی که خداوند کریم در دامان ما قرار داده است را صالح و صالحه تربیت کنیم و این رادر نظر داشته باشیم که شاید ما تربیت کننده نسلی باشیم که قرار است در محضر امام زمان(عج) خدمتگزاری کنند. انشاء الله شرمنده آقا نباشیم.

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 91/1/22
نظر

 تو خونواده کوچیک و صمیمی ما ، منو خانومم  معمولا وقتی می خوایم شبا برا بچه هامون قصه بگیم اغلب اوقات ، داستانهای ائمه یا داستانهای قرآنی و پیامبران رو به زبونی ساده و بچه گونه براشون می گیم ، خیلی وقتا ظرفیت ذهنیشونو هم در نظر می گیرمو حتی اسمی از شخصیتهای داستانی هم نمی بریم و وقایع و اتفاقات رو در قالب ساده و بچه گونه بیان می کنیم که برا بچه هامون خیلی هم خوشایند و عالی بوده . تازه جالبیش به اینه که وقتی بچه بزرگتر شد تو مدرسه یا جای دیگه داستان رو می خونه یا می شنوه اونم با اسم و رسم شخصیت اصلی خیلی براش خوشاینده . چون شاکله داستان تو ذهنشه و الان تطبیقش می ده با شخصیتی معنوی و دینی . البته داستانهای عمومی و داستانهایی کتاب داستانا و رایج رو هم براشون می گیم.

بگذریم... دخترم الان به سن راهنمایی رسیده ، و در یکی از مدارس راهنمایی مشغول به تحصیله و اطلاعات عمومیش در خصوص داستانهای قرآنی و پیامبران و ائمه تقریبا خوبه  و اونم به برکت همون داستانهاست.

یک روز وقتی دخترم از مدرسه اومد یه خورده ناراحت بود ، معمولا دخترا با مادر صمیمی تر هستن ( چون بابا ها کمتر حوصله نشون می دن) از این بابت علت ناراحتیشو به مادرش این گونه توضیح داده بود:

خانوم معلم بهمون موضوع انشاء داده بوده " هر داستانی که خوب بلد هستین رو بنویسید" و از داستانی که من نوشته بودم خیلی خوشش نیومده  و بهم گفته که این "داستانهای قدیمی" جالب نیست ، کاش داستان بهتری می نوشتی.

گویا دخترم  داستان معروفی که در قرآن کریم هم ذکری از آن شده است را در  انشایش نوشته بوده و آن داستان " بخشش انگشتر توسط حضرت علی (ع) به عنوان زکات در حین نماز در مسجد " بوده است. البته به همون شیوه  ساده و همه فهم هم نوشته بوده .

جالب است دخترم در درد دل با مادرش با بغض این چنین می گوید:

من داستان قرآنی و دینی مربوط به "بخشش انگشتر حضرت علی (ع) "در حین نماز را نوشتم که "قصه ای است منحصر به فرد " و دوستم داستان " سفید برفی " را نوشته بود تازه داستان سفید برفی را خیلی هم خوب ننوشته بود که اگر من می خواستم بنویسم خیلی بهتر می نوشتم . وقتی انشاء ها رو بردیم پیش خانم معلم ، معلم ، اول داستان منو خوند بعدش داستان دوستمو ، نمره منو کمتر از نمره دوستم داد  و کلی دوستم رو تشویق کرد و از داستانش خوشش اومده بود و منو تحویل نگرفت و موضوع داستان منو جالب ندونست و وقتی ازش سئوال کردم چرا نمره منو کمتر دادین اینجوری جواب داد: "تو داستانی قدیمی رو نوشتی که خیلی جالب نیست "

و اما نکته بسیار قابل تامل که دختری در رده سنی راهنمایی در حین درد دلهایش بیان کرد :  مامان یادته بابا تو یکی از قصه ها تعریف می کرد که معاویه به بچه ها بزغاله هدیه می داده و بعدش از طریق آدمای غریبه ازشون می گرفته و می گفته که علی(ع)  بزغاله رو ازتون گرفته تا نام علی (ع) رو تو ذهن بچه ها خراب کنه . الان هم بعضی ها می خوان نام سفید برفی  و سیندرلا  رو به جای نام امامای خوب ما تو ذهن بچه ها بنشونن ...

خداییش من هنوز تو این جمله ی دخترم موندم ...!!!

بیشتر از این تو نوع برخورد و تخریب و تحقیر  توسط این معلم عزیز  که نسبت به داستان قرآنی و تاریخی و شیعی صورت گرفته ، موندم ...!!! انشاء الله که از عمد نبوده و در اثر بی دقتی این اتفاق رخ داده است .

زیاد هم جای تعجب نیست ، وقتی یک فیلم ضد ایرانی و ضد فرهنگ و تمدن ناب ایرانی جایزه اسکار می گیرد باید داستان سفید برفی بر داستان قرآنی زکات دادن امام علی(ع) در حین نماز ترجیح داده شود!!!

مهم این است که آن داوران و تعیین کنندگان آن اسکار چه کسانی و با چه تفکراتی هستند و کسی که به داستان ها نمره می دهد براساس کدام تفکر  نمره خود را در انتهای برگه داستان حک می کند.

ش ق اردکانی   22 فروردین 91

اردکان ( به قول همه : مهد فرهنگ و تمدن )