مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : جمعه 92/4/14
نظر

پروردگار کریم در آیات 23 و 24 سوره کهف سفارش می‌فرماید: «وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا إِلَّا أَن یَشَاء اللَّهُ ...‏»؛ و هیچ‌گاه با قاطعیت مگو که فردا چنین کاری را انجام خواهم داد، مگر آن ‌که آن‌ را وابسته به خواست و مشیت پروردگار نمایی.

از این آیه می‌توان برداشت کرد که گفتن ان‌شاء الله در هر کاری مطلوب است.

علاوه بر این، آیات بسیاری وجود دارند که همین عبارت «ان‌شاء الله» در آنها به نقل از خود پروردگار و پیامبرانش آمده است .

بعضی وقت ها متاسفأنه پیش می آید که برخی افراد خیلی راحت در مورد آینده تصمیم گیری های جدی ای را انجام می دهند و مثلا می گویند در فلان زمان من حتما فلان کار را انجام خواهم داد، با اینکه حتی از پنج دقیقه بعد خود هم خبر ندارند که اصلاً زنده هستند یا نه و یا در آن زمان خاص، آیا شرایط مختلف امکان انجام آن کار را برای آن فرد محقق می سازد یا نه و مسائلی از این قبیل ...

لذا یک دستور کلّی در این آیه به م?منین گوشزد شده که:

هرگز در مورد کارى نگو «من بعدا آن را انجام مى دهم» وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْء إِنِّی فاعِلٌ ذالِکَ غَداً ؛ ‌بلکه کمی آینده نگر باش و بگو : «مگر اینکه خدا بخواهد : إن شاءَ اللّهُ»

حداقل فایده این کار علاوه بر اینکه خود را در مقابل خداوند متعال خاضع نشان می دهیم آن است که اگر بر فرض در تحقق آن فعل تلاش نمودیم، اما به هر دلیل ممکن نشد که آن را انجام دهیم، خُلف وعده و یا دروغی از ما سر نزده زیرا تحقق آن فعل را مشروط به خواست و اراده خداوند متعال نموده بودیم .

حال بر فرض به علت فراموشی، قولی نسبت به آینده دادیم (به دیگران و یا حتی به خودمان) و تصمیمی گرفتیم ولی بعد به یادمان آمد (با اینکه حتی از چند دقیقه آینده خود نیز آگاه نبودیم) تصمیمی را گرفتیم که هیچ از تحقق آن مطمئن نیستیم ؛در این هنگام که یادت افتاد، پروردگارت را به خاطر بیاور، و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند.»

« ... واذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَقُلْ عَسَى أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا » 

پیام ها:

1 - در سخن گفتن و تصمیم گیرى خدا را فراموش نکنیم .

2 - هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم و به طور قطع از انجام کارى هر چند کوچک ، در آینده خبر ندهیم .

3 - به امکانات و توان خود تکیه نکنیم ، که فراهم بودن مقدّمات ، تضمین کننده انجام قطعى کار نیست ، در آنچه هم یقین داریم ، باید (ان شاءالله) بگوییم .

4 - انسان پیوسته نیازمند خداست و در هر کارى باید خود را وابسته به اراده ى الهى بداند.

5 - جبران از دست رفته ها لازم است .

6 - پیامبران نیز به تعلیم و هدایت الهى نیاز داشته اند.

7 - اظهار امیدوارى به امدادهاى الهى، از شیوه هاى صحیح دعاست .

8 - هدایت مراحلى دارد و همه آنها به دست خداوند است .

9 - باید راه میان بُر و نزدیک ترین راه به حقّ و صواب را پیدا کرد.

10 - آرزوى رسیدن به رشد برتر، آرزوى انبیاست.

11 - براى انبیا نیز رشد و رسیدن به مراحل بالاتر وجود دارد.

12 - تداوم ذکر خدا، کوتاه ترین راه رسیدن به رشد است .


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/4/12
نظر

تنفیذ


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/4/12
نظر

" غفلت" ،" سرگرمى" ،" تجمل"، " تفاخر" و " تکاثر" دوران هاى پنجگانه عمر آدمى را تشکیل می ‏دهند.


زندگی دنیا ویژگی هایی دارد که انسان ها را درگیر خود می کند و آنان را مشغول خود می سازد.

یکی از آیات سوره حدید به بیانی بسیار جالب ، این خصلت ها را بیان می کند: " اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ "( بدانید که زندگى دنیا، در حقیقت، بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشىِ شما به یکدیگر و فزون‏جویى در اموال و فرزندان است. [مَثَل آنها] چون مثل بارانى است که کشاورزان را رُستنى آن [باران‏] به شگفتى اندازد، سپس [آن کشت‏] خشک شود و آن را زرد بینى، آن گاه خاشاک شود. و در آخرت [دنیا پرستان را] عذابى سخت است و [م?منان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است، و زندگانى دنیا جز کالاى فریبنده نیست.)(20 حدید) ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 92/4/10
نظر

مجمع عمومی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان تشکیل جلسه داد

جلسه مجمع عمومی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) اردکان با حضور نماینده اداره تبلیغات اسلامی به منظور اعمال تغییرات در هیئت مدیره و بازبینی اساسنامه تشکیل شد.

اعضا و هیئت مدیره موسسه قرآنی نور الزهرا(س) اردکان ، در جلسه مجمع عمومی این موسسه مردمی گرد هم آمدند و  با رای خود ، اعضای هیئت مدیره و بازرسین دوره جدید این موسسه را به مدت سه سال تعیین کردند.

در جلسه مجمع عمومی موسسه قرآنی نورالزهرا(س) ، مسئول کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی اردکان که به عنوان نماینده این اداره در این مجمع حضور داشت ، با بیان نکاتی پیرامون اهمیت مردمی شدن فعالیتهای قرآنی ، رشد فزاینده برنامه های آموزش قرآن در موسسات قرآنی را مثبت ارزیابی کرد و افزود : در حال حاضر جوانان و نوجوانان بسیار زیادی در راستای تحقق فرامین حضرت امام خامنه ای در حال حفظ قرآن کریم می باشند.

در جلسه این این مجمع کاندیداهای هیئت مدیره و بازرسی موسسه معرفی و اعضای حاضر با رای خود هیئت مدیره را انتخاب نمودند.

در این رای گیری خانم ها اعظم حسن پور ، راضیه سادات میرزاده ، فاطمه نبی زاده به عنوان اعضای هیئت مدیره و خانم کبری محمودی به عنوان بازرس از سوی مجمع عمومی انتخاب شدند.

قابل ذکر است این جلسه عصر روز یکشنبه 9 تیرماه سال جاری در محل موسسه نورالزهرا(س) اردکان برگزار شد.

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 92/4/10
نظر

در پی تحقیقات و بررسی های انجام شده توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و بررسی آزمایشات DNA محرز گردید که پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام مدفون در میدان امام خمینی (ره) متعلق به شهید احمد دهقانی احمد آبادی فرزند عبدالحسین می باشد.

شهید دهقانی

این شهید بزرگوار از اهالی شهر احمد آباد اردکان بوده که در تاریخ 23/4/61 در عملیات رمضان مفقود الاثر گردید و در تاریخ 20/1/83 شهادت وی مورد تایید قرار گرفت و پیکر پاک این شهید بزرگوار به همراه 4 تن از شهدای گمنام در تاریخ 25/1/92 همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) در میدان امام خمینی (ره) اردکان به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : شنبه 92/4/8
نظر

از آیات قرآن کریم استفاده می‌شود که توسعه و تنگی روزی به دست خداست‌ چنان که می‌فرماید:"إن‌ّ ربّک یبسط الرّزق‌َ لِمَن یشأ و یقدر إنّه کان بِعبادِه خبیراً بصیراً" (اسرá30) بنابراین هر چند اراده و کوشش انسان در زیاد شدن رزق و روزی مؤثر است‌"لیس‌َ للانسـَن‌َ الاّ ما سَعی‌َ" (نجم‌، 39) ولی اینها "جزءالعلة‌" و یا از آن هم کمتر به حساب می‌آیند زیرا اراده و عمل انسان در به دست آمدن رزق و روزی یکی از صدها شرایط است که تمامی اسباب و شرایط به او منتهی می‌شود، و اوست که بر اساس علم و حکمتش روزی را بین بندگان تقسیم می‌کند چنانکه می‌فرماید: "أهم یقسمون رحمت ربّک نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوَة الدّنیا (زخرف‌، 32) آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می‌کنند؟! ما معیشت آنها را در حیات زندگی در میانشان تقسیم کردیم‌."

پس ، خواست خداوند متعال "یرزق من یشأ" بدین معناست که گشایش و تنگی روزی نیز، روی عللی است که خدا به بندگان دانا و به صلاح آنان آگاه‌تر است‌. به بعضی افراد به جهت برخی اعمالشان روزی فراوان و به بعضی به سبب عمل‌هایشان (مانند تنبلی‌، قطع رحم و...) روزی کمتر می‌دهد. برخی را جهت آزمایش‌، روزی فراوان عطا می‌کند و در کار و زندگیشان گشایش می‌دهد و برخی را جهت آزمایش‌، روزی کم می‌دهد و...

جدای از مباحث فوق ، در برخی روایات به مسلمین توصیه هایی در باب طلب رزق و روزی شده است که از جمله آنها توصیه به قرائت سوره های خاص می باشد.

برخی از سوره‌هایی که در روایات اسلامی برای زیاد شدن رزق و روزی توصیه شده عبارتند از:

1. سوره واقعه.: امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی‌، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند و از دوستان حضرت علی‌(علیه السلام) می‌شود..."(وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 6، ص 112)

2. سوره همزه:‌ امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره همزه را در نمازی واجب بخواند فقر از او دور می‌شود و روزی بر او روی می‌آورد..."(وسائل الشیعه‌، ص 150)

3. سوره لیل:‌ پیامبر اکرم‌(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می‌کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد."(مصباح الکفعمی‌، عاملی کفعمی‌، ص 444)

4. سوره مزمل:‌ رسول اکرم‌(صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: "هر کس سوره مزمل را بخواند در دنیا و آخرت سختی از او برداشته می شود".(مستدرک الوسائل‌، محدث نوری‌، ج 4، ص 354)

5. سوره ذاریات‌: امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌کند و روزی فراوانی برایش می‌دهد..."(اعلام الدین‌، دیلمی‌، ص 377)

6. سوره ممتحنه‌: امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید: "هر کس سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحبی بخواند خداوند....فقر و دیوانگی را بر او و فرزندانش دور می‌کند". و همچنین سوره‌های نجم‌، ابراهیم و... برای توسعه در رزق توصیه شده است‌.البته باید توجه داشت که برای به دست آوردن روزی و مال و ثروت مشروع انسان نباید از تلاش و کوشش غافل شود و عوامل مختلف دیگر مانند علم و آگاهی نسبت به تجارت و امور مربوط به آن‌، مشورت و تدبیر و... در امر به دست آوردن روزی و بهبود وضع معیشتی و مادی بسیار مؤثر است‌.(وسائل الشیعه‌، همان‌، ص 143)

 


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : پنج شنبه 92/4/6
نظر

در هر جای قرآن "کلوا" یعنی "بخورید" آمده است، در ادامه آن نیز مسائلی مطرح شده است.

برای نمونه :

" ... فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ "( ...پس، از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید.)(28 حج)

در این آیه که مربوط به احکام حج است،می گوید بخورید و اطعام کنید.

" ... وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ " ( ... و بخورید و بیاشامید و [لى‏] زیاده‏روى مکنید که او اسرافکاران را دوست نمى‏دارد. )َ(31 اعراف)

" ... کُلُواْ وَاشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ "(... از روزى خدا بخورید و بیاشامید، و [لى‏] در زمین سر به فساد برمدارید .)(60 بقره) ؛ بخورید اما گناه نکنید.

" کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِیهِ ..."(از خوراکیهاى پاکیزه‏اى که روزى شما کردیم، بخورید و [لى‏] در آن زیاده‏روى مکنید ... .)(81 طه)

طغیان در نعمت ها یعنی اینکه انسان به جای اینکه در راه اطاعت الهی قدم بردارد، در راه کفر و ناسپاسی خدا قدم برمی دارد.

پس در قبال خوردن و نعمات الهی مسئولیت هایی برای انسان ایجاد می شود که انسان باید آنها را رعایت نماید.