مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 92/5/22
نظر

مصاحبه اختصاصی با نخبه قرآنی اردکان:
جوان اردکانی حایز رتبه هفتم ترتیل قرآن در جهان

حسین مستوفی اردکانی ، در مسابقات بین المللی کشور مصر در رشته ترتیل رتبه هفتم جهان را کسب کرد.
حسین مستوفی اردکانی ، به عنوان نخبه قرآنی  در گفتگوی اختصاصی با  خبرنگار افتخاری ایکنا و روابط عمومی اداره تبلیغات اسلامی اردکان  به  تشریح فعالیتهای قرآنی خود پرداخت .

حاصل این گفتگو به شرح زیر می باشد:
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:
اینجانب حسین مستوفی اردکانی ، پدرم از کارکنان بازنشسته اداره تبلیغات اسلامی می باشد و در سال 1376 در اردکان متولد و تحصیلاتم را تا سوم ابتدایی در اردکان به اتمام رسانده و بعد از آن با توجه به علاقه وافرم به علوم دینی و قرآنی وارد حوزه علمیه اردکان شدم  و در حال حاضر در پایه سوم حوزه علمیه مشغول به تحصیل می باشم.
فعالیتهای قرآنی را از کجا آغاز نمودید؟
قبل از ورود به حوزه علمیه در مسابقات قرآنی  دانش آموزی شرکت می کردم و به محض ورود به حوزه علمیه با تشویق اساتید حوزه در زمینه قرآنی فعالیت نمودم و زیر نظر استاد حجت الاسلام بلادر به یادگیری قرآن مشغول شدم و در این راستا از راهنمایی های استاد کریمی یکی از قاریان برجسته شهرستان نیز بهره مند شدم.
در کدام رشته قرآنی فعالیت دارید و چرا این رشته را انتخاب نموده اید؟
بنده در رشته قرائت قرآن با سبک اصطلاحی ترتیل فعالیت دارم چرا که ترتیل جذابیت خاص خودش را دارد و نسبت به رشته های دیگر بیشتر به دل می نشیند.


در ترتیل قرآن به چه سبکی می خوانید و چرا؟
از ابتدا با سبک استاد محمد صدیق منشاوی تمرین کردم و با سبک ایشان می خوانم چرا که سبک استاد منشاوی صدا ساز است و باعث تقویت صدای قاری می شود.
البته گاهی اوقات با سبک استاد خلیل الحصری نیز تمرین می کنم.

در خصوص راهیابی تان به مسابقات بین المللی قرآنی توضیح دهید؟در سال 1391 در رشته ترتیل مسابقات قرآنی اوقاف در مرحله شهرستانی رتبه  اول را کسب نمودم و در همانسال در مرحله استانی رتبه دوم و در مسابقات کشوری که در اسفند 1391 برگزار شد رتبه  پنجم کشوری را کسب نمود.بر اساس ضوابط مسابقات کشوری نفرات اول تا پنجم برای مسابقات بین المللی اعزام می شوند  که در تیر ماه 1392 جهت شرکت در مسابقات بین المللی به کشور مصر اعزام شدم
از مسابقات بین المللی در کشور مصر برایمان بگویید؟
مسابقات بین المللی در کشور مصر از 9 تا 16 تیر ماه سال 1392 برگزار می شد.روز هشتم تیر ماه امسال بود که از از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) سوار هواپیما شدیم و این پرواز به مدت 5 ساعتی طول کشید و به شهر قاهره مرکز کشور مصر وارد شدیم ، اول قرار بود مسابقات در شهر قاهره برگزار شود ولی به دلیل نا آرامی ها در کشور مصر و شهر قاهره این مسابقات به شهر اسکندریه منتقل شد ، هر چند در شهر اسکندریه نیز ناآرامی ها و تظاهراتهای مردمی کمتری وجود داشت .
مسابقات بین المللی در شهر اسکندریه مصر از 38 کشور جهان متسابقین حضور داشتند و در رشته های مختلف قرآنی مسابقات برگزار می شد.
در رشته ترتیل 83 نفر حضور داشتند  که حضور ترتیل خوانان از کشور های سوئیس و چک برایم بسیار جالب بود به حدی که خواندن قرآن توسط آنها نظرم را جلب می کرد و به کشور خودمان مباهات می کردم.
در این مسابقات زیر نظر استاد حامد شاکر نژاد و با نظارت استاد حاج احمد ابوالقاسمی  در مسابقات شرکت کردیم .
حضور قاریان برجسته ای چون محمود شحات و نوی استاد منشاوی برایم بسیار جالب بود.
در این سری از مسابقات در رشته های قرائت رتبه های اول ، دوم و پنجم نصیب قاریان ایرانی شد و در رشته های ترتیل نیز رتبه های اول ، سوم و هفتم نصیب ایرانی ها شد.
خاطره  ای از سفر به کشور مصر دارید؟
با توجه به اینکه اوضاع در مصر و در شهر اسکندریه کمی نا آرام بود ، برای هر یک از ما 2 محافظ  گمارده بودند ، هر جا می رفتیم با ما می آمدند ، حتی وقتی برای رفت و آمد می خواستیم سوار تاکسی شویم آن دو نفر محافظ همراه ما می آمدند و ما مجبور بودیم کرایه تاکسی آن دو محافظ را هم از جیب خودمان پرداخت کنیم.
توصیه شما به جوانان و نوجوانان چیست ؟
قرآن غریب است ، قرآن مهجور است ، از جوانان می خواهم به سمت قرآن روی بیاورند ، قرآن باعث برکت در زندگی و تحصیل می شود  .
هر چه می خواهد دل تنگت بگو ...
از مسئولین شهرستان می خواهم در تجلیل از فعالیت های قرآنی و فعالان قرآنی همت بیشتری داشته باشند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 92/5/21
نظر

همانطور که می دانید قرآن کریم برای تمام لحظه های زندگی ما از کودکی تا نوجوانی و از جوانی تا پیری برنامه هایی را توصیه می کند تا با پیاده کردن آنها در زندگی خود بتوانیم به بهترین شکل ممکن از زندگی خود لذت ببریم .

یکی از مراحلی که افراد نیازمند برخی از تکنیک ها برای لذت بردن از زندگی خود هستند دوران شیرین عقد و ازدواج است که قرآن کریم برای این مرحله از زندگی نیز توصیه های زیبایی را بیان می کند که با هم قصد داریم  دو مورد از این توصیه ها را مرور و آنها را در زندگی خود جاری و ساری کنیم.

هر زن و شوهری در زندگی خود دچار لغزش هایی در طول زندگی می شوند و هیچ کس غیر معصومین (علیهم السلام) از این امر مستثنی نیستند.

در زندگی مشترک یکی از علل مهم اختلافات خانوادگی عدم تحمل و کم صبری زوجین است که البته این قبیل مسائل بیشتر در ابتدای زندگی اتفاق می افتد که اگر به درستی مهار نشود می تواند عامل مهمی در دامن زدن به اختلافات شود.

بهترین روش در تقویت بنیان خانواده توسل به عفو، گذشت و بردباری در مقابل خطاهای یکدیگر می باشد. به همین جهت قرآن کریم در سوره نور آیه 22می فرماید:

« وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ : و باید عفو کنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است

یکی دیگر از مسائلی که در زندگی عاشقانه از دیدگاه قرآن باید رعایت بشود تا بتوانیم از زندگی خود بیشتر لذت ببریم ، گفتگوهای عاشقانه و محبت آمیز بین زن و شوهر است که می تواند نقش مهمی در زندگی داشته باشد.

قرآن کریم برای این گفتگو های محبت آمیز به داستان فرعون و همسرش اشاره می کند ؛ وقتی فرعون تصمیم می گیرد که حضرت موسی را نیز مانند بقیه فرزندان بکشد ، همسر فرعون با گفتگوی محبت آمیز خود مانع آن کار می شود و فرعون رو منصرف می کند :

(وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ : و همسر فرعون گفت: (این کودک) روشنى چشم من و توست، او را مکشید، شاید (در آینده) ما را سودى بخشد یا او را به فرزندى گیریم و آنها (از عاقبت کار) آگاه نبودند.)( القصص : 9)

یکی از موارد به ظاهر ساده ای که می تواند در استمرار زندگی عاشقانه مفید باشد ، سلام کردن هست .

بسیاری بعد از مدتی که از زندگی اونها می گذره و به اصطلاح با هم خودمونی تر میشن این مساله رو فراموش می کنند.

سلام کردن به اعضای خانواده کینه را از بین می برد، روحیه ها را شکوفا می کند و دل ها را به هم مأنوس و نزدیک می گرداند و نوعی ابراز محبت و اظهار علاقه به طرف مقابل می باشد.

خداوند در قرآن می فرماید : «فَإِذَا دَخَلْتُم بُیُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِکُمْ تَحِیَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَکَةً طَیِّبَةً کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون » (چون به خانه‏هایى [که گفته شد] درآمدید، به یکدیگر سلام کنید درودى که نزد خدا مبارک و خوش است. خداوند آیات [خود] را این گونه براى شما بیان مى‏کند، امید که بیندیشید.)( 61، نور )

و همچنین در سوره ابراهیم آیه ی 23 "سلام" را تحیت بهشتیان می داند .«تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلاَمٌ»

امام صادق علیه السلام نیز در فرمایشات خود خطاب به مردان می فرمایند :

وقتی که مردی از بیرون به خانه می رود ، به اعضای خانواده به ویژه همسرش سلام کند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/5/20
نظر

1 : طرح قرآنی تسنیم
مسابقات ترتیل - قرائت - حفظ - مفاهیم قرآن کریم ویژه کارکنان  دستگاههای فرهنگی کشور و همسرانشان

2- مسابقات سراسری قرآنی تلاوت : مسابقات قرائت ، حفظ و مفاهیم قرآن کریم که قرار است از امسال در مرحله استانی و کشوری برگزار شود و در این طرح از قاریان ، حافظان و فعالین قرآنی دعوت به شرکت شده است.

این پست تا پایان مهلت ثبت نام در صدر مطالب وبلاگ ثابت می ماند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 92/5/20
نظر

اسلام نسبت به نهاد خانواده حساسیت ویژه ی دارد و حقوق و تکالیف عدیده ای را برای اعضای خانواده وضع نموده است.

در این مختصر ، خصوصیت مرد ایده آل از نظر روایات و احادیث اسلامی بیان شده است .

دین مبین اسلام  در موضوع خانواده ، مردی را ایده آل می داند که خصوصیات زیر را داشته باشد:

 

مردی که با زنی به خاطر دینداری و کمال او ازدواج می کند

مردی که خود را برای همسرش آراسته می کند

مردی که همسر خود را می بوسد

مردی که در هنگام فرا رسیدن شب خود را به همسرش رسانده و شب را در کنار او صبح می کند

مردی که در راه کسب روزی حلال برای خانواده اش تلاش می نماید

مردی که در زندگی و معیشت همسر خود توسعه و گشایش می دهد

مردی که با همسر خود خوش اخلاق است

مردی که همسر خود را دوست می دارد

مردی که در هنگام ورود به منزل به همسر و خانواده ی خود سلام می کند

مردی که پای همسرش را ــ در شب عروسی ــ می شوید

مردی که با همسر خود شوخی و بازی می کند

مردی که بر بداخلاقی همسر خود صبر می نماید

مردی که در برابر خطاهای همسر خود گذشت و چشم پوشی می کند

مردی که نسبت به همسر خود غیرتمند است

مردی که همسر خود را گرامی می دارد

مردی که با همسر خود مدارا می کند

مردی که با همسر خود مهربان است

مردی که با همسر خود همخوابی می نماید

مردی که در کنار همسر و اعضای خانواده ی خود می نشیند

مردی که نیازهای معیشتی همسر خود را تأمین می کند

مردی که به همسر خود هدیه می دهد

مردی که ــ در امر خانه داری ــ به همسر خود کمک می کند

ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 92/5/16
نظر

پس از یک ماه روزه داری و پشت سر نهادن شبهای قدر ، چهره ماه فطر کم کم نمایان خواهد شد و عید فطر سرآغازی برای مومنین است تا مسیری مملو از آزمون های الهی را پشت سر نهند.

هر کسی روز عید خود را به گونه ای می گذراند ، یکی با شادی ، یکی با عبادات ، یکی با صله رحم ، یکی با تفرج و تفریح و ...

برخى از مردم عید را به معنى نشاط و شادى ظاهرى دانسته و با پوشیدن لباس هاى نو و رنگارنگ و با تدارک غذاهاى متنوع و شیرینى و شربت و گفتن و خندیدن و سیاحت و تفرج بی ‏محتوا خود را سرگرم می ‏کنند. در حالى که عارفان با بصیرت و اولیاء خاص الهى با چشم دل به عید نگریسته و زوایاى معنوى آن را جستجو می کنند. بخشى از کوشش هاى مردان الهى در ایام عید بعد اجتماعى دارد که در حل مشکلات برادران دینى، رسیدگى به نیازمندان و محرومان و گرفتاران، شاد و مسرور ساختن برادران و خواهران دینى، کمک به مستضعفان فکرى جامعه و اهتمام به مسائل عمومى و مبتلا به مسلمانان جلوه می ‏کند .

راستی شما لحظات معنوی عید فطر را چگونه می گذرانید؟

از برجسته‏ ترین و به یاد ماندنی ‏ترین ساعات روز عید فطر لحظاتى است که منتظران راستین ظهور حضرت ولى عصر(عج) آرزوى دیدار آن حضرت را کرده و در فراقش با دلى مملو از امید اشک حسرت می ‏ریزند.

آنان به یاد سخن حضرت باقر علیه السلام می افتند که فرمود: «ما مِن یَومِ عَیدٍ لِلمُسلِمینَ اَضحَىً وَلا فِطرٍ اِلا و هُوَ یُجَدِّدُ الله لآلِ مُحَمَّدٍ(ع) فِیهِ حُزناً قالَ قُلتُ وَ لِمَ ذلِک قالَ اِنَّهُم یَرَونَ حَقَّهُم فى اَیدى غَیرِهِم؛(تهذیب الاحکام، ج 3، ص 289) هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم و اندوه آل محمد(ص) تجدید شود راوى گفت: چرا در روز عید غمگین می شوند؟ امام فرمود: زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می ‏بینند و از این که افراد غیر شایسته بر جایگاه رهبرى امت قرار دارد و امام راستین هنوز ظهور نکرده است:
 که حکومت عادلانه و سایه پر از عدل و داد خود را بر مردم بگستراند، غمگین و ناراحتند. به همین جهت یکى از رایج ترین اعمال این روز که اولیاء خدا و عارفان واصل به آن اهتمام خاص دارند زمزمه دعاى ندبه در روز فطر است که دردمندانه و عاشقانه با امام زمان(ع) نجوا مى‏کنند: «هل الیک یا بن احمد سبیلٌ فتلقى... متى ترانا و نراک و قد نشرت لواء النّصرترى... .»


این ابیات مولوى تا حدودى بیانگر راز دل ندبه خوانان عید فطر است که به مولاى خویش عرضه می ‏دارند:

در هوایت بی قرارم روز و شب
سر ز پایت بر ندارم روز و شب
   
اى مهار عاشقان در دست تو
در میان این قطارم روز و شب
   
تا که بگشایم به قندت روزه‏ام
تا قیامت روزه دارم روز و شب
   
چون ز خوان فضل روزه بشکنم
عید باشد روزگارم روز و شب
   
جان روز و جان شب اى جان تو
انتظارم، انتظارم روز و شب

تا بهسالى نیستم موقوف عید
با مه تو عید دارم روز و شب
   
زآن شبى که وعده کردى روز وصل
روز و شب را مى‏شمارم روز و شب

بس که کشت مهر جانم تشنه است
ز ابر دیده اشک بارم روز و شب