مکه
 
 
 
نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 90/4/29
نظر

به گزارش یزدان نیوز براساس اطلاعات واصله، گزینه جدی نماینده رهبری در استان و امام جمعه یزد، آیت الله ناصری یزد؛ امام جمعه شهرکرد است. وی از شاگردان حضرت امام می باشد که سال ها در نجف اشرف از محضر ایشان بهره برد.وی با حکم حضرت امام (ره) بعنوان نماینده ایشان و امام جمعه شهرکرد منصوب گردید که تا کنون این مسوولیت ادامه دارد.ایشان متولد سال 1323 و همچنین نوه دختری آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی است. گفتنی است پس از انصراف آیت الله وافی، سایت های خبری دیگر، گزینه های مختلف دیگری را برای این سمت پیش بینی کرده بودند.

به گزارش خبرنگار طلوع یزد، علی الظاهر بررسی گزینه های مناسب دیگر توسط مبادی ذیربط آغاز شده است. یکی از گزینه های جدی که قبل از این نیز مطرح شده بود، آیت الله سید محمد رضا مدرسی، عضو فقهای شورای نگهبان است. با وجود استنکاف آیت الله مدرسی، درخواست های مردمی فراوان و نیز از سوی حوزه های علمیه یزد برای پذیرش این جایگاه از سوی وی وجود دارد.
آیت الله سید محمد رضا مدرسی، فرزند ارشد مرحوم حضرت آیت الله سید جواد مدرسی(ره) امام جمعه موقت و نیز از علمای بنام و محبوب یزد می باشد که هم اکنون در حوزه علمیه قم درس خارج فقه را تدریس می کند.
آیت الله سید محمد علی مدرسی، برادر آیت الله سید محمد رضا مدرسی و نیز حجة الاسلام والمسلمین سید کاظم مدرسی امام جمعه محمد آباد یزد، از گزینه های دیگر مطرح به شمار می روند.





نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : چهارشنبه 90/4/29
نظر

خبرگزاری فارس: رئیس بهزیستی اردکان نسبت به گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی در این شهرستان هشدار داد و آن را نگران کننده خواند.

علی شاکر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردکان به بیان عملکرد یک‌ساله این اداره در مورد اعطای تسهیلات در بخش امور اجتماعی پرداخت و افزود: بیش از یک میلیارد و 600 میلیون ریال کمک‌های موردی بلاعوض از سوی بهزیستی به مددجویان این نهاد انجام شده است.
وی افزود: این تسهیلات شامل هزینه‌های درمان، تهیه لوازم ضروری منزل، احداث و تعمیر مسکن، هزینه تحصیلی، جهیزیه و ... بوده که به به 379 مددجو و معلول پرداخت شده است.
شاکر خاطرنشان کرد: همچنین مبلغ 741 میلیون و 288 هزار ریال تسهیلات در قالب مستمری فرزندان امدادبگیر و خانه‌های کودکان و نوجوانان و کمک هزینه درمان، دانشجویی و آموزشی پرداخت شده است.
رئیس اداره بهزیستی اردکان با اشاره به پرداخت کمک هزینه نگهداری معلول در خانواده افزود: بیش از یک میلیارد و 679 میلیون ریال کمک هزینه به 379 نفر ازخانواده معلولان واجد شرایط تزریق شده است.
شاکر یادآور شد: همچنین طی یک سال گذشته بیش از یک میلیارد و 851میلیون ریال به 380 خانوار زیرپوشش در قالب مستمری اختصاص یافته است.
وی همچنین از ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به 194 نفر، اعطای کمک هزینه تحصیلی 24 میلیون و 300هزار ریالی به 45 نفر از دانش‌آموزان معلول زیر پوشش و اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران برای هزار و 367 نفر خبر داد.
شاکر افزود: در راستای اجرای طرح کشوری پیشگیری از تنبلی و معاینه چشم از 2 هزار و 33 نفر از کودکان واجد شرایط در سنین چهار تا شش ساله در 74 پایگاه سنجش بینایی با همکاری 80 نفر مربی آموزش دیده، معاینه چشم به عمل آمده و از این تعداد 160 نفر مشکوک به تنبلی چشم و بیماری‌های شبکیه بوده‌اند و در نهایت 16 نفر نیاز به مداخله درمانی و تخصصی داشته‌اند که بهزیستی اقدام به درمان آنها کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد گرایش روزافزون معتادان به موادمخدر صنعتی هشدار داد و افزود: 46 میلیون و 810هزار ریال یارانه به منظور ارائه بهتر خدمات درمان اعتیاد توسط مراکز درمانی و کمپ‌های خصوصی زیر نظارت این اداره اختصاص یافته است.
شاکر خاطرنشان کرد: در این راستا بیش از 700 معتاد تحت درمان قرار گرفته‌ و یا در کمپ‌ها بستری شده‌اند.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/4/28
نظر

متأسفانه تاکنون اولویت‌های سیاستگذاری در کشور از اولویت اقتصادی به اولویت سیاسی و بالعکس در نوسان بوده است و مسائل فرهنگی کمتر مورد توجه بوده‌اند. تجربه تاریخی نشان می‌دهد اساس توسعه و پیشرفت هر جامعه بر بنیان‌های فرهنگی آن گذارده شده است. نه تغییر صرف در نظام سیاسی (انقلاب مشروطه ایران و تجربه دموکراسی در پاکستان) و نه افزایش درآمدهای کشور (کشورهای نفت‌خیر عربی) هیچکدام تضمین کننده توسعه پایدار و همه‌جانبه نیست. بدون وجود فرهنگ غنی و سالم، هرگونه توسعه‌ای در بخش‌های سیاسی و اقتصادی با شکست روبرو خواهد شد. تنها کشورهایی به توسعه پایدار و همه‌جانبه رسیده‌اند که فرهنگ غنی‌تری داشته‌اند. بدون وجود چنین فرهنگی پیشرفت‌های مقطعی در حوزة اقتصادی، تکنولوژیکی، بهداشتی و درمانی، سیاست خارجی و ... بیشتر به رشد غدد سرطانی شبیه خواهند بود تا پیشرفتی که مایه افتخار و سربلندی ملت باشد.

ادامه مطلب...

نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : سه شنبه 90/4/28
نظر

همزمان با  اعیاد و ایام شادمانی  و سرور ، بازار پیوند جوانان و مراسم عقد و ازدواج نیز بیش از همیشه داغ می باشد . جای شکرش باقی است که سنت حسنه ازدواج جوانان هر روز پررونق تر و با شور و اشتیاق بیشتری در جامعه اسلامی ما جاری و ساری است.ترافیک دوست داشتنی در محل دفتر خانه های ازدواج ، شلوغی سالن ها و تالارهای سطح شهر ، حجم بالای خرید های ازدواج و رونق بازار ،بوق و کرنای کاروانهای عروس کشان در نیمه های شب و ... همه و همه حکایت از حجم بالای تشکیل زندگی های جدید در این شبهای شاد و معنوی می کند.

در این میان موضوعی که این همه زیبایی و دلخوشی را به تیغ افسوس و گناه مجروح می سازد ، برپایی مراسم جشن عروسی همراه با موسیقی های تند و غیر مجاز و رقص و پایکوبی است .

در این چند شب گذشته در برخی محلات اردکان شاهد عروسی هایی با مراسم غیر مجاز و همراه با صدای ناهنجار موسیقی های لهو و لعب و رقص بویژه در مجالس مردانه بوده ایم که متاسفانه علی رغم تذکرات مردمی و مسئولین ، چهره معنوی شهرمان با این گونه برنامه ها کمی خدشه دار شده است.

شنیده شده در مراسم جشنی که در یکی از محلات اردکان برپا بوده ، صاحبان جشن در بیرون از خانه و در کنار معابر عمومی محفل رقص مردان و جوانان برپا نموده بودند که مورد تحیر اهالی محل نیز شده است.

قطعا این گونه برنامه ها علاوه بر هنجار شکنی و ایجاد روحیه فساد و تباهی در جامعه ، باعث ریخته شدن قبح اینچنین گناهان نیز می شود.

و شاید عاملان و صاحبان این جشن های سراسر گناه و فساد در پاسخ به این انتقاد ، به این جواب بسنده می کنند که : یک شب که هزار شب نمیشه ...( حالا یه شبه بذار جوونا خوش باشن ...)

و جای تاسف است برای  آن زوجی که اولین شب آغاز زندگی زیبایشان توام با به گناه افتادن صدها زن و مرد باشد ...


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : دوشنبه 90/4/27
نظر

اصل هشت (8) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست؟

اصل هشتم قانون اساسی : در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند.«و الموُمنون و الموُمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر».

آسیب‏شناسی عدم اجرای اصل هشتم قانون اساسی

چند وقت پیش در خبرها خواندیم :فداکاری یک روحانی برای نجات یک دختر از دست اوباش به قیمت نابینایی یک چشم

و دیروز هم در خبرها آمده بود:

طلبه ای که در راه امر به معروف و نهی از منکر به شدت مجروح شد.


نویسنده : مبین اردکان
تاریخ : یکشنبه 90/4/26
نظر

برداشت از روایات و احادیث موارد زیر را به عنوان اقامتگاه حضرت حجت در عصر غیبت معرفی می نماید.

* اقامتگاه امام مهدی(عج)

درباره‏ محل اقامت امام زمان در عصر غیبت گفت‏وگوی‏ فراوان شده است. در ابتدا ما آن گفت‏وگوها را طرح کرده و در نهایت، نظر نهایی خود را از نظر خوانندگان می‏گذرانیم. گفته‏ شده است که:

?. آن حضرت همه ساله در مراسم حج شرکت می‏کند و به‏ مشاهده مشرفّه می‏رود و بعضی از سعادتمندان در مراسم حج به‏ محضرش شرفیاب شده‏اند. (?)

?. درباره اقامتگاه آن حضرت و فرزندان و بستگان و یاران‏ مخصوص(اوتاد) چندین مکان مانند: مدینه، دشت حجاز، کوه رضوی، کرعه و سرزمین‏های دوردست و . . . معین شده‏ است. (?)

?. اقامتگاه آن حضرت و فرزندان و گروهی از خواص یارانش‏ در جزیره‏ای از دریای بزرگ است. از امام هادی(ع) داستانی نقل‏ شده که خلاصه‏اش این است: حضرت مهدی(ع) و فرزندش‏ در جزیره‏هایی بزرگ و پهناور در دریا زندگی می‏کند و عدّه‏ی‏ شیعیان آن‏جا بسیار زیاد است، فرزندان هر یک حاکم جزیرهای‏ هستند و خدا بهتر می‏داند. (?)

?. محل اقامت آن حضرت تعیین نشده و شاید مکان معینی‏ نداشته باشد و به‏طور ناشناس، بین مردم زندگی و رفت و آمد کند.

?. ممکن است محل اقامت آن حضرت، نقاط دورافتاده‏ای باشد که عادتاً مردم به آن مکان‏ها رفت و آمد نمی‏کنند.

?. محل اقامت ایشان شهر سامره و همان سردابی است که از آن‏جا غایب شده است. در همان‏جا زندگی می‏کند و از همان‏جا ظهور می‏کند. (?)

?. محل اقامت حضرت مهدی(ع) و فرزندان آن حضرت‏ در کشورهای وسیع و آبادی است که پایتخت آن‏ها به نام‏های‏ ظاهره(زهراه)، رائقه، صافیه، ظلوم، عناطیس نامیده می‏شود و پنج نفر از فرزندان شایسته‏ آن جناب به نام‏های: طاهر، قاسم، ابراهیم، عبد‌الرحمن و هاشم در آن کشورها حکومت‏ می‏نمایند.

?. جزیره‏ خضرا محل زندگی امام عصر(ع) است و حضرت‏ در آن با فرزندان خود حضور دارد. جزیره با حصاری محکم‏ محاصره شده و هر کسی به آن نزدیک می‏شود به‏طور اسرارآمیزی یا از بین می‏رود یا مسیرش منحرف می‏گردد.

این نوشته بر آن نیست که درباره‏ هر یک از موارد یاد شده‏ قضاوت دقیقی را داشته باشد، بلکه بر آن است که این موضوع که آیا امام زمان واقعا در جزیره‌ای به نام خضرا و یا هر اسم دیگر به صورت ثابت زندگی می‌کند یا خیر؟ آیا اصل اینکه این موضوع مهم است یا خیر؟ اما به‏طور گذرا می‏توان گفت بعضی از بندهای مذکور کاملاً مورد تأیید روایات و عقل‏ است. مثلا در مراسم حج هر سال شرکت می‏کند و بعضی از سعادتمندان به دیدار وی شرفیات شده‏اند که احوالات‏ برخی از آن‏ها در کتب مربوط به آن آمده است‌(?) در هر صورت‏ بزرگانی از علما در عرفات و منی در جست‏وجوی آن حضرت اشک‏ می‏ریزند.

اعتقاد شیعه درباره‏ امام زمان(عج) این‏ است که آن حضرت تولد یافته و تاکنون‏ زنده و در پرده غیبت است و روزی‏ حکومت عدل را به پا خواهد کرد. هم‏اکنون‏ محل زندگی ایشان معلوم نیست، ولی در کره‏ زمین زندگی می‏کند.

اما در مورد بند ششم و هفتم باید گفت که در هیچ روایتی گفته‏ نشده که امام دوازدهم در سرداب زندگی می‏کند و از آن‏جا ظهور خواهد کرد و هیچ‏یک از دانشمندان معتبر شیعه، چنین مطلبی را نفرموده‏اند. و این نسبت، دروغ محض و از روی عناد صادر شده‏ است.(?) و نیز داستان کشورهای مجهول، بی‏شباهت به افسانه‏ نیست و تنها مأخذ آن،حکایتی است که در«جنة الماوی» نقل‏ شده که اسناد آن قابل خدشه است. (?)

* بررسی حدیثی محل اقامت حضرت ولی‌عصر (عج)

طبق بیان امیرالمومنین‌(ع) حجت‌بن الحسن‌(ع) میان مردم است، در مجالس آن‌ها به طور ناشناس حضور یافته و در مراسم حج شرکت می‌کند ولی اقامت‌گاه اختصاصی آن حضرت بر مردمان هویدا نیست. ایشان در شرق و غرب جهان، به سیر و سیاحت پرداخته و حاجت نیازمندان را بر می‌آورند.

امام حسین‌(ع) فرمودند: لا یطلع علی موضعه احد من ولی وغیره الا الذی یلی امره. (?)

هیچ کس از دوستان و غیر دوستان، از اقامت‌گاه و منزل حجت خدا اطلاع ندارد و آگاه نمی‌شود از این موضوع، مگر کسی که خدمت‌گزار او باشد.

امام باقر (ع) نیز می‌فرمایند: ان لصاحب هدا الامر بینا بقال له: بیت الحمد، فیه سراج یزهر منذ یوم ولد الی ان یقوم بالسیف لا یطفا. (??)
برای صاحب این امر، خانه‌ای است که به آن «بیت الحمد» گفته می‌شود و در آن خانه، چراغی هست که از روز ولادت آن حضرت روشن گردیده و تا روزی که بقیه‌الله، روحی له الفدا با شمشیر قیام کند، روشنایی می‌دهد.

همچنین حضرت ولی عصر در پاسخ به علی‌بن ابراهیم‌بن مهزیار اهوازی فرمود: ان ابی‌(ع) عهد الی ان لا اوطن من الارض الا اخفاها و اقصاها اسرار لامری، و تحصینا لمحلی من کید اهل الضلال و المرده من احداث الامم الضوال فنبذنی الی عالیه التلال و الرمال... . (??)

\"همانا پدرم، با من عهد بست که دورترین و مخفی‌ترین نقطه روی زمین خدا را برای اقامت انتخاب کنم تا امر من پوشیده بماند و محل زندگی‌ام از حیله و کید گمراهان در امان باشد؛ این پیمان مرا به کوه‌های مرتفع و تپه‌های شن سوق داده است.

همچنین آن بزرگوار در نامه‌ای که برای نایب اول خویش «عثمان‌بن سعید عمری اسدی» (متوفای ??? ق) و فرزندش ابوجعفر محمد‌بن عثمان عمری مرقوم فرموده‌اند، چنین می‌فرماید: . . . خداوند جانشین او را از دیده‌ها پوشیده داشت و جایگاهی را پنهان ساخت و این براساس مشیت و خواست خدا بود که در قضای حتمی او گذاشته و در تقدیر الهی قطعیت یافته بود.

وفینا موضعه، و لنا فضله، ولو قد اذن الله عز و جل فیما قد منعه و ازال عنه ما قد جری به من حکمة لاراهم الحق ظاهرا بأحسن حلیة و أبین دلالة و أوضح علامة و لأبان عن نفسه، و قام بحجته ولکن أقدرالله عزوجل لاتغالب، وأرادته لا ترد و توفیقعه لایسبق. (??)

جایگاه وصی امام عسکری (یعنی امام زمان) در میان ماست، و فضل و لطف آن جناب برای ماست. و اگر خداوند عزل و جل اجازه دهد آنچه را که فعلا ممنوع نموده و بردارد حکمش را از آنچه که جریان یافته است البته حق را در بهترین و زیباترین صورت و یا روشن‌ترین برهان و واضح‌ترین نشانه آشکارا به آن نشان خواهد داد، و هر آینه خود را معرفی می‌کند و قیام به حجت خواهد کرد، لیکن قدر الهی مغلوب نمی‌گردد و اراده الهی بازگشت ندارد و وقت و زمانی را که خداوند مقرر فرموده پیشی گرفته نخواهد شد.

* پی‏نوشت‌ها:
?. فرج المهموم،شیخ عباس قمی،ص ???.
?. پاسخ به ده پرسش،آیت اللّه صافی گلپایگان،ص ??؛نجم الثاقب،ص‏ ???؛العبقری الحسان،ج ?،جزء ?،ص ???؛غیبت نعمانی،ص ???.
?. حضرت مهدی(ع) فروغ تابان ولایت،محمد محمدی اشتهاردی،ص ??.
?. الائمة الاثنا عشر به نقل از الامام المهدی،مهدی الفقیه الایمانی،ص ???.
?. جنة المأوی،میرزا حسین نوری،ص ??? به بعد.
?. منتهی الآمال،شیخ عباس قمی،صص ????-????.
?. پاسخ به ده پرسش،آیت اللّه صافی گلپایگان،ص ??.
?. جنة المأوی،میرزا حسین نوری،ص ??? به بعد.
?. منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی، ص ???
??. بحارالانوار؛ ج ??
??. بحارالانوار؛ ج ??
??. بحارالانوار ج